Misi Bench Mark (BM) Sendayan ke Sepang


 Oleh kerana belon KLIA pagi ini agak sukar untuk mencarinya. Misi mencari Batu Aras (BM) diteruskan pula. Semalam semasa hala ke Sepang terlihat sepanjang jalan Seremban - Bukit Nenas batu aras sepanjang jalan. Maka, pagi ini operasi mencari batu tanda aras pula.


Misi pertama di stesen Petronas dan Shell Nilai. Sepanjang minggu ini berulang-alik melalui jalan ini. Maka, pagi berpeluang menjejak BM#221 N 0546. Koordinat 2.815966 darjah Utara dan 101.813760 darjah Timur. Kemudian terus menghala ke Pekan Nilai sebelum masuk ke kiri menghala ke Labu. Melepasi Labu masuk ke kanan menghala ke Gadong dan seterusnya ke Sendayan.


Tiba simpang empat Sendayan belok ke kanan. BM#222 N 7017 beberapa meter selepas simpang tersebut jalan menghala ke Sepang. 


Batu tanda aras beberapa meter di bahu jalan bawah pohon. Koordinat 2.679740 darjah Utara dan 101.843209 darjah Timur. Keadaan tegak elok sahaja.


Seterusnya bersebelahan pondok bas terdapat BM#223 N 7018.


Kedudukan elok sebelah pondok bas. Koordinat 2.671963 darjah Utara dan 101.837464 darjah Timur.


Seterusnya permulaan laluan mendaki Bukit Nenas di tepi jalan. BM#224 N 7019 plat hampir tertutup oleh simen. Nombor siri lama W 61124.


Lokasi BM ini menghadap Tapak Pelupusan Sanitari Ladang Tanah Merah. Kedudukan batu masih elok tegak berdiri. Koordinat 2.669224 darjah Utara dan 101.828534 darjah Timur.


Seterusnya laluan turun bukit di tepi jalan BM#225 N 7021. Nombor siri lama W 61111.


Batu aras hampir ditenggelami rumput di bahu jalan. Kenderaan di sini amat laju memandang turun bukit. Kerja-kerja perekodan perlu dibuat sepantas mungkin. Koordinat 2.676077 darjah Utara dan 101.812489 darjah Timur.


Berdekatan simpang masuk Kampung 107 Ekar Tanah Merah. Pernah masuk ke dalam mencari belon. BM#226 N 7022 dan nombor siri lama W 61105.


Keadaan batu aras baik menegak. Koordinat 2.682134 darjah Utara dan 101.804845 darjah Timur.


Kemudian sebelum simpang Eka Matahari. BM#227 N 7023 dan nombor siri lama W 61102. Bersebelahan papan tanda lampu isyarat.


Plat masih elok dilihat lagi. Koordinat 2.689792 darjah Utara dan 101.800251 darjah Timur.


Berjalan ke depan lagi di persimpangan jalan pembinaan ke Labu. Masih tidak siap sudah berapa tahun diperhatikan sejak pemburuan belon di sekitar daerah ini. BM#228 N 7026 dan nombor siri lama 
W 61100.


Batu masih menegak hampir ditenggelami rumput di bahu jalan tersebut. Koordinat 2.715308 darjah Utara dan 101.789831 darjah Timur.


Seterusnya di Kampung LBJ BM#229 N 7027 nombor siri lama W 61107. Kedudukan batu aras yang senget pasti ditolak oleh jentera.


Batu yang senget hingga tidak tertera N 7027 berhampiran Kg LBJ ini. koordinat 2.724957 darjah Utara dan 101.788791 darjah Timur.


Simpang masuk Kampung LBJ BM#230 N 7028 dan nombor siri lama W 61122. Kelihatan kesan retakan pada plat dan batu.


Batu tegak elok di tepi persimpangan lampu isyarat. Koordinat 2.731697 darjah Utara dan 101.786275 darjah Timur.


Selepas simpang AKEPT berdiri elok batu berwarna putih yang hampir luntur BM#231 N 7029 dan nombor siri lama N 5245.



Plat yang berasal dari Negeri Sembilan juga, yang lain dari Wilayah Persekutuan. Elok juga JUPEM menggunakan plat yang lama boleh diguna semula. Koordinat 2.734917 darjah Utara dan 101.777927 darjah Timur. Ini merupakan batu terakhir bagi jalan Seremban - Bukit Nenas ini.


Kemudian tiba di Sepang, berhenti di laluan masuk menara komunikasi berhampiran batu tanda 0 km Sepang. Belon KLIA malam tadi jatuh di tepi jalan ini. Selepas memeriksa tiada tanda-tanda kewujudan belon. Pemanduan belok ke kiri memasuki Negeri Sembilan semula.


Pemanduan terus ke Kampung Baru Site A, Tanah Merah. BM#232 N 1560 berdekatan papan tanda kampung ini.


Permukaan plat yang semakin tidak jelas untuk dilihat. Terpaksa mengosok permukaan bagi melihat nombor siri. Koordinat 2.677768 darjah Utara dan 101.757999 darjah Timur. Kemudian berpatah balik menghala ke Sepang.


Belon KLIA malam tadi jatuh jam 21:25:45 berhampiran simpang empat Pekan Sepang. Jatuh menghala Sungai Sepang yang berhutan paya. Misi untuk melihat di jangkaan jatuh oleh laman sesawang SondeHub. Percubaan kedua ke kawasan jangkaan setelah semalam ke Bagan lalang yang gagal. Altitud ketinggian akhir agak tinggi iaitu 854m dan ketinggian maksimum 27,422m.


Terus memandu ke pintu masuk ladang kelapa sawit Bukit Pelandok. Berjumpa Polis Bantuan yang menjaga pos kawalan di situ. Mendaftar diri serta memaklumkan tujuan untuk masuk ke dalam sebentar. Menunjukkan contoh peranti kepada beliau. Memaklumkan pernah masuk ke kawasan ini berjaya menjumpai peranti beberapa tahun lalu.


Setelah itu, terus menghala ke titik jangkaan melalui pokok kelapa sawit agak muda. Melitas titi dan terus mengikut baris. Keluar baris dan titik jangkaan berada pada baris berikutnya. Tiada apa-apa tanda bahawa belon jatuh pada titik jangkaan tersebut. Memerhatikan keadaan sekeliling mana tahu ada benang terjurai. Sebelahnya pula kawasan paya Sungai Sepang dan sempadan negeri juga. Jarak 1m pada GPS Waypoint Finder bukti telah berjaya tiba di titik jangkaan.


Laluan sawit bersebelahan dengan hutan paya Sungai Sepang. Lupa nak semak jarak titik jangka ke titik akhir bagi altitud 854m. Melihat-lihat juga kawasan paya jikalau terlihat benang terjurai.


Bergerak ke luar melalui jalan tanah merah ini ke jalan besar. Melihat air parit mengalir keluar ke arah Sungai Sepang. Cuaca cerah dan semakin panas matahari mula menegak.


Pertembungan dua parit menjadi sempadan ladang ini. Kebiasaannya parit dikeliling kawasan ladang sebagai pagar untuk mencegah pencerobohan manusia mahupun haiwan ternakan. Air agak deras mengalir terus ke Sungai Sepang.


Parit bersempadanan dengan hutan paya. Walaupun belon KLIA mendapat titik rendah sekalipun kawasan ini sukar ditembusi. Maklumat dan pengetahuan kawasan seperti ini dapat digunakan pada masa hadapan. Jika jatuh kawasan ini secara automatik boleh diabaikan sahaja. Lainlah jika jatuh kawasan ladang pasti boleh dipertimbangkan. Kajian lapangan ini sangat penting agar tidak datang membuang masa sekali lagi jika jatuh pada kawasan tersebut.


Kunci air milik syarikat perladangan mengawal laluan air parit dan limpahan air dari Sungai Sepang. Airnya jernih dan agak deras juga, lebih-lebih lagi musim hujan kerap turun dalam minggu ini.


Pemandangan pintu kunci air bahagian hadapan pula. Kunci air ini dapat dilihat dari jalan besar lagi. Tetap berperanan penting hingga ke hari ini mengawal aliran air parit. Sistem apa yang digunakan bagi membuka pintu kunci air ini?


Papan tanda selamat datang ke Negeri Sembilan berhampiran pintu kunci air tersebut. Ingin memeriksa ke titik akhir pula.


Lokasi wajib bergambar bagi konvoi bermotosikal dan berbasikal touring mahupun mengayuh yang lain. Kebiasaannya menghala ke Port Dickson baru bersemangat hendak bergambar beramai-ramai.


Kawasan hutan paya Sungai Sepang sebelum jambatan. Hutan pokok tinggi-tinggi belaka. Memang sukar untuk jejaki jika belon jatuh dalam kawasan tersebut.


Pemandangan Sungai Sepang dari atas jambatan. Banyak monyet liar atas jambatan ini sebenarnya. Rupanya ada orang yang baik hati menghulurkan makanan pada haiwan-haiwan liar ini.



Kawasan titik akhir altitud ketinggian 854m. Memang tinggi sangat altitud sudah pastilah belon tidak mendarat di kawasan ini. Laluan turun menghala sepanjang kawasan paya Sungai Sepang.


Pemandangan titik akhir ke arah belon mendarat menghala ke menara telekomunikas tersebut. Ada melihat benang bergantung di menara itu. Tidak pastilah adakah itu benang belon kerana pendek sangat.


Arus Sungai Sepang agak kuat juga mengalir ke hilir. Banyak dahan-dahan pokok mencecah sungai. Pastilah bot nelayan tidak sampai ke sini kerana masih jauh dari kuala.


Pokok-pokok seolah-olah menutup laluan sungai dilihat dari jambatan. Jambatan Sungai Sepang kiri dan kanan banyak monyet bertenggek menikmati makanan yang ditinggalkan orang. Nasib baiklah monyet-monyet ini tidak terlalu garang. Lari bertempiaran apabila penulis berjalan atas jambatan ini.


Papan tanda daerah Sepang menghala masuk negeri Selangor. Kembali ke pos kawalan memaklumkan semula telah selesai tugasan mencari belon. Mengucap terima kasih atas kerjasama yang diberikan, Memaklumkan bahawa belon tidak dijumpai. Kemungkinan jatuh dalam kawasan hutan paya Sungai Sepang tersebut.

Selamat Memburu!

73, Jojet de 9w2dya

No comments:

Post a Comment

Misi Bench Mark (BM) Sendayan ke Sepang

  Oleh kerana belon KLIA pagi ini agak sukar untuk mencarinya. Misi mencari Batu Aras (BM) diteruskan pula. Semalam semasa hala ke Sepang te...