Ujian Pemancaran SSTV di frekuensi 144.200MHz


 Jam 10.00 malam sebentar tadi telah diadakan ujian pemancaran SSTV oleh abg Ayub 9W2VDN di Putrajaya. Berjaya menyahdekod sebanyak dua kali. Berdasarkan perancangan abg Ayub menghantar sebanyak tiga kali. Mungkin sebab QRM hanya dua imej SSTV dapat diterima. Imej diatas merupakan menyahdekod yang pertama kali. Sangat baik penerimaan isyarat menghasilkan imej yang sangat cantik.


Imej yang kedua diterima, kemungkinan pemancaran terakhir oleh abg Ayub 9W2VDN. Imej yang kedua ini agak goyang sedikit, namun masih jelas kelihatan. Berkerja seperti siang tadi menggunakan hand-held UV-K5 bersama antena Nagoya NA-771.Penerimaan dari dalam rumah tingkat satu menghadap Putrajaya dari Bangi Lama.

Tangkap layar Robot36 merupakan aplikasi yang digunakan bagi menyahdekod imej SSTV. Jumlah keseluruhan aktiviti SSTV hari ini berjaya mendapat 13 imej. Tujuan ujipancar ini adalah kerana Abg Ayub 9W2VDN akan memancarkan SSTV sekali lagi untuk suatu aktiviti pada masa akan datang. Bolehlah siap siaga setelah tarikh aktiviti diadakan.

Selamat menyahdekod SSTV!

73, Jojet de 9w2dya

No comments:

Post a Comment

Radiosonde RS41-SGP T4040282 di Selat Melaka

  Ahad pagi semalam radiosonde RS41-SGP T4040282 telah muncul di Selat Melaka. Kemungkinan dilepaskan dari Lumut oleh pihak berkuasa keselam...