SSTV Awards sempena World Space Week 2023


 Hari ini dan esok aktiviti mendekod imej SSTV dari MARTS linking telah berjalan. Beberapa stesen berjaya menerima imej SSTV yang dipancarkan dari pengulang MARTS linking.


Boleh mencuba mendekod imej menggunakan aplikasi yang sesuai untuk mendekod SSTV. Tinggal dua peluang sahaja lagi bagi esok hari Ahad 8 Oktober 2023. Applikasi Robot36 adalah yang paling mudah digunakan. Ia akan mendekod secara automatik setelah kedengaran audio SSTV keluar dari corong radio. Gunakan frekuensi pengulang MARTS linking berhampiran untuk mendapatkan imej SSTV tersebut pada jam 11.00 pagi dan 2.00 petang.


Senarai frekuensi pengulang MARTS linking terdapat pada gambar di atas. Pastikan frekuensi yang berdasarkan lokasi semasa ia dipancarkan.


Bagi yang ingin mendapatkan SSTV Awards, boleh merujuka kepada panduan di atas. Semoga percubaan menyahkod imej berjaya. Ia pasti menyeronokkan jikalau mendapat imej yang paling sempurna. Pastikan isyarat yang diterima tiada gangguan frekuensi radio. Jikalau terganggu pasti imej yang diterima tidak sempurna.

Selamat Mencuba SSTV!

73, Jojet de 9w2dya

No comments:

Post a Comment

Radiosonde RS41-SGP T4040282 di Selat Melaka

  Ahad pagi semalam radiosonde RS41-SGP T4040282 telah muncul di Selat Melaka. Kemungkinan dilepaskan dari Lumut oleh pihak berkuasa keselam...