Belon KLIA hilang


 Belon KLIA malam ini telah hilang tanpa dapat dikesan. Radiosond 2302104418 hanya dapat dikesan hingga jam 20:57 malam sahaja. Altitud ketinggian terakhir mencapai 18,470m serta ketinggian maksimum 25,137m. Ini menandakan belon KLIA telah pecah awal di ruang udara Banting. Ini berkemungkinan telah kehilangan kuasa untuk memancarkan isyarat.


Merujuk kepada laman sesawang sondehub ia dijangkakan akan mendarat ke Selat Melaka. Kebiasaannya jika pecah awal, pasti ia mendarat berhampiran kawasan detik belon telah pecah. Ketika ia pecah berada di kawasan daratan. Sudah pasti jangkaan jatuh di kawasan situ juga.

Ramai pemburu kawasan central telah menjangkakan belon KLIA malam ini akan pecah awal. Berdasarkan pengalaman, ia dipengaruhi cuaca yang buruk telah berlaku pada sebelah siang dan lewat petang. Memandangkan seluruh kawasan mengalami hujan yang lebat sepanjang awal petang hingga lewat senja. Akhirnya telahan itu benar setelah ia pecah pada altitud ketinggian 25,137m.

Sayangnya ia padam selepas altitud ketinggian 18,470m sahaja. Punah harapan Tim SAR Central untuk memburu belon KLIA malam ini. Peralihan pertukaran angin monsun telah bermula. Pemantauan terus dilakukan apabila perubahan angin monsun berubah sepenuhnya. Monsun Timur Laut memberi harapan tinggi kerana belon pasti akan jatuh ke darat semula.

Selamat memburu oppa!

73, Jojet de 9w2dya

2 comments:

Radiosonde RS41-SGP T4040282 di Selat Melaka

  Ahad pagi semalam radiosonde RS41-SGP T4040282 telah muncul di Selat Melaka. Kemungkinan dilepaskan dari Lumut oleh pihak berkuasa keselam...