Belon Kuantan jatuh di Jengka 23

credit 9W2XOR

 Pagi semalam dua stesen telah berjaya menemui belon Kuantan di Jengka 23. Ajoe 9W2XOR dan Fitri 9W2FVC menemuinya dikawasan ladang kelapa sawit yang agak bersemak.

credit 9W2XOR

Kawasan sawit bersemak ini dipercayai radiosonde oppa telah jatuh. Walaupun kawasan ini tidaklah kemas, namun masih boleh dilewati. Dua pemburu belon yang berpengalaman ini tentu sahaja mudah untuk dimasuki.

credit 9W2OXR

Menghampiri titik terakhir, isyarat radiosonde WxR-301D masih lagi aktif. Penggunaan senjata baru telah berjaya mengesan koordinat terkini belon Kuantan.

credit 9W2XOR

Hasil tangkapan seperti kebiasaannya direkodkan dalam buku nota kecil. Boleh menjadi rujukan untk pencarian masa hadapan.

credit 9W2OXR

Hand-held perlu dibawa bagi mengesan isyarat yang masih aktif. Ia juga perlu digunakan bagi komunikasi dua hala bagi setiap pemburu belon di lapangan. Kadang kala liputan talian telefon sangat lemah mahupun tiada langsung. Bagi ahli radio amatur tidak menjadi masalah. Kami dapat berkomunikasi mengunakan hand-helds masing-masing.


Jarak dari jalan utama ke titik akhir hanya 10.2m sahaja.

credit 9W2OXR

Wajah kegembiraan berjaya mencapai misi pencarian oleh Ajoe 9W2XOR dan Fitri 9W2FVC di Jengka 23. Tahniah kedua stesen yang sangat aktif memburu oppa.

credit 9M2ZAK

Kawasan persekitaran belon Kuantan yang jatuh dikeliling akses yang mudah. Pasti mudah dicari dan dijumpai walaupunkawasannya agak bersemak.

credit 9W2XOR

Radiosonde WxR-301D yang berjaya ditemui direkodkan stesen yang menjumpainya.

73, Jojet de 9w2dya

No comments:

Post a Comment

Radiosonde RS41-SGP T4040282 di Selat Melaka

  Ahad pagi semalam radiosonde RS41-SGP T4040282 telah muncul di Selat Melaka. Kemungkinan dilepaskan dari Lumut oleh pihak berkuasa keselam...