QSO bersama Abg Johan 9W2PJH di bukit Taman Saujana Hijau

Petang tadi sempena cuti umum Pertabalan DYMM Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong. Sempat ke Taman Saujana Hijau Presint 11 Putrajaya.



Percubaan untuk mendapat contact di bukit paling tinggi di Taman Saujana Hijau. Oleh kerana terletak di Putrajaya. Sudah semestinya V38 145.475MHz menjadi plihan utama.


Ternyata pemilihan tepat dilakukan memandangkan panggilan aku dijawab oleh Abg Johan 9W2PJH. Rupanya beliau baru tiba dari Eco Majestic, Semenyih. QSO dari tempat letak kereta basenya.


Blok pangsapuri bersebelahan bukit sahaja. Beliau berada di bawah manakala aku berada di atas bukit. Penerimaan pastilah readabilty 5/9. Jarak antara kami terlalu dekat.


Menurut Abg Johan V38 sentiasa ada stesen monitor. Mungkin disebabkan cuti pada hari ini, maka ramai stesen yang keluar bagi memenuhi tugasan masing-masing.


Menurut beliau lagi, basenya di tingkat 3 tetapi antena berada di bahagian atas bangunan pangsapuri. Tidak hairanlah audio 9W2PJH boleh kedengaran hingga ke Kajang. Kelebihan muka bumi yang berbukit serta rumah pangsapuri yang bertingkat-tingkat. Memberi satu kelebihan untuk memancar lebih jauh berkilometer.


Aku seperti biasa menggunakan handheld Baofeng dengan antena Nagoya NA-771 untuk bekerja.


Base abg Johan 9W2PJH antara 3 blok dihadapan berada sebelah kanan sekali. Ada antena menjulang tinggi di bahagian atas sekali bangunan itu. Terima kasih Abg Johan atas menjawab sahutan tadi. Ada kelapangan boleh bertemu lagi di udara.

jumpa dan jumpa lagi....

73, Jojet de 9W2DYA

No comments:

Post a Comment

Musim memburu telah tiba?

  Adakah musim memburu belon telah tiba? Siapkan segala peralatan pemburuan. Pagi ini sekali lagi belon Klia jatuh di kawasan yang sama sepe...