Misi Mencari Radiosonde di Pantai Tanjung Rhu, Pulau Carey


 Pagi tadi ke Pantai Rhu, Pulau Carey mencari objek aprs D20052319. Jatuh pada malam 22 Disember jam 21:58. Altitud ketinggian terakhir adalah 417m. Kedudukan berhampiran pantai. Jauh nak akses. Sampai penghujung jalan Pulau Carey di Pantai Rhu.


Berjalan ikut atas ban yang boleh dilalui. Ban sangat penting mengelakkan air melimpah masuk ke pulau. Ada seketika paras laut lebih tinggi daripada pulau.


Sewaktu pergi air sedang pasang. Cuaca mendung selepas hujan lebat ketika memandu dari Sungai Manggis. Nasib sampai penghujung jalan hujan telahpun berhenti.


Pemandangan dari ban kelihatan kapal-kapal berlabuh tersusun di Selat Melaka. Selat paling sibuk di dunia.Sedia maklumlah tentang ini.



Ketika melalui atas ban ini, terjumpa dengan batu TBM Pantai Tanjung Rhu. Ukur titik ketinggian ditandakan di peta. Menjadi panduan kepada Juruukur yang membuat kerja lapangan dipersekitarannya.


Air sungai kawasan ladang sawit tanah gambut menjadi habitat flora dan fauna. Pokok bakau menjadi benteng pertahanan semulajadi bagi Pulau Carey ini.


Kunci air mengawal aliran keluar masuk ke laut. Jikalau lihat peta google yang bentuk U itu. Inilah tempatnya mengikut jejak di atas ban. Ketika berada di sini kelihatan seseorang sedang mencari sesuatu di ladang.

Kunci air terdapat laluan menghubungkan satu tempat dengan tempat yang lain. Kawasan ladang ada yang dinaiki air. Semasa melalui atas ban, terlihat jalan di ladang ini turut digenangi air.


Sebelah kiri hutan bakau lebih tinggi daripada ladang kelapa sawit di sebelah kanan. Ada motor melalui ban ini. Kesan jejak tayar motorsikal dapat dilihat dengan jelas. Ban perlu diperiksa dengan kerap bagi memastikan tahap keselamatan berada pada tahap yang tinggi.

Hutan Bakau tumbuh segar selepas kawasan pantai Tanjung Rhu. Ketika arah ke sini terserempak dengan seekor melintasi ban turun ke hutan bakau. Banyak burung-burung dan primat di kawasan ini. Ikan belacakpun banyak di tanah paya.


Perjalanan diteruskan hingga berjumpa simpang. Kiri menghala ke pantai dan kanan melalui ladang sawit. Sahaja hala ke pantai terlihat seekor babi berlari di dalam hutan paya hingga hilang dari pandangan mata. Jadi, berpatah balik ikut jalan ladang sawit yang agak bersemak. Ban tidak boleh dilalui kerana terlalu semak. Kemudian jumpa rumah pekerja tetapi tiada orang. Mungkin dipindahkan kerana jalan masuk digenangi air. Hanya salakkan anjing menyambut ketibaanku.


Koordinat rumah pekerja menujukkan kedudukan belon masih jauh lagi. Berpusing-pusing mencari jalan ke pantai tetapi tidak jumpa. Sehinggalah ada pengurus dan pekerjanya menunjukkan jalan ke pantai. Katanya ikut ban sahaja. Akupun mencari-cari ban tidak juga jumpa. Nasib jumpa uncle india yang sudi menunjuk arah ke pantai. Kebetulan beliau menjemput sekawan lembu balik ke kandangnya. Ada 10 ekor lembu yang dipelihara. Kemudian melintasi kawasan kadang turut dilihat beberapa ekor kambing pula di situ. Rumahnya turut roboh akibat banjir.


Sambil berjalan bersembang dengan pelbagai topik terutamnya cerita banjir. Jalan melalui jalan tanah yang boleh dilihat dengan jelas dalam peta google. Jalan selari dengan sungai terus menghala ke pantai.

Tiba di pantai, kelihatan deretan kapal-kapal menghiasi Selat Melaka. Ada tiang putih menghadap pantai sebagai navigasi untuk kapal-kapal. Menurut uncle jarak dari penghujung jalan Pulau Carey ke tiang penanda itu adalah 5km. Pantainya cukup landai di keliling pokok nipah pula. Akupun ucapkan terima kasih pada uncle kerana sudi menunjukkan jalan ke pantai. 


Jalan ke hadapan sedikit hingga latitud tepat 2 50.8338' darjah Utara. Berhenti dan mencari longtitud pula. Arahnya adalah kawasan hutan nipah. Ketika itu longtitud 101 17.4263' darjah Timur. Jadi belon berada di dalam hutan nipah yang sangat semak dan bahaya untuk masuk.

Uncle ada cakap terdapat kawasan lapang dihadapan lagi. Tapi terlupa hendak ke hadapan lagi mencari di balik hutan nipah ini. Setelah periksa semula pada peta google, sememangnya ada kawasan lapang di sebalik pokok nipah. 


Kawasan hutan nipah yang paling hampir dengan titik akhir belon. Ambil keputusan tidak mengambil risiko kerana tiada laluan selamat.


Pemandangan laut dari sempadan hutan nipah. Kawasan yang agak lapang yang hanya boleh dilalui. Jikalau ingin mencarinya perlu menyusur lagi tepi pantai hingga berjumpa kawasan lapang. Carilah belon kawasan lapang berdekatan hutan nipah itu. Belakang hutan nipah itupun ada ban yang boleh dilalui.


Pemandangan pantai yang memutih hala ke arah jalan balik. Deretan pokok nipah di tepi pantai. Ketika ini air surut, jadi tiada masalah bersiar-siar di tepi pantai.


Aliran air yang masuk ke laut. Terpaksa melalui tinggalan akar-akar dan banir pokok nipah yang agak licin. Jalan menghala ke rumah pekerja semula. Semasa melalui jalan tanah ini, menyemak semula longtitud belon. Sememangnya jarak dari pantai ke arah hutan nipah agak jauh juga. Tapi sayang lupa hendak teroka pergi ke kawasan lapang. Lupa juga nak melalui ban dibelakang hutan nipah itu.


Kemudian perjalanan terus ke rumah pekerja berjumpa uncle semula. Hulur sedikit token kepadanya atas bantuan menunjukkan arah. Ucap terima kasih tas pertolongan yang diberikan. Perjalanan melalui jalan kelapa sawit yang agak semak. Burung-burung dan ayam hutan mendominasikan kawasan ladang ini.


Tiba di kawasan pintu air semula, kelihatan burung bangau mencari makan di aliran sungai. Airpun semakin surut di kuala berdekatan kawasan hutan bakau.


Sebelah kiri pintu air ini terdapat kawasan sampah dibuang secara haram. Memburukkan mata yang memandang. pihak yang tidak bertanggungjawab sanggup mengotorkan kawasan persekitaran tersebut.


Menghampiri kawasan pantai semula air laut telahpun surut. Kelihatan di pantai yang surut dan berlumpur itu ada beberapa orang mengutip kerangan. Sampai di kereta meletak beg dan berehat seketika. Beli air 100 campur dua tin bagi menghilangkan dahaga badan. Makcik kedai minuman itu bertanya belon ditemui. Aku cakap tak jumpa dikawasan pokok nipah. Masa keseluruhan aktiviti pencarian adalah 3 jam  30 minit 29 saat dengan jarak 13.95km.

73, Jojet de 9w2dya

No comments:

Post a Comment

Batu Tanda Sempadan Negeri WP Putrajaya/Selangor No. 1/72

 Selepas gagal mencari belon KLIA malam tadi. Operasi mencari batu tanda aras dilancarkan pula. Pencarian sekitar Persiaran Selatan dan Pers...