Misi Mencari Radiosonde di Kg Ladang Batu, Banting


 Hari Jumaat 24 Disember 2021 memburu belon KLIA objek aprs D20052398. Altitud ketinggian maksimum adalah 30710 dan altitud terakhir 601m. Lokasi dijangka jatuh adalah di Kg Ladang Batu kawasan ladang kelapa sawit.

Credit 9W2SGJ

Apabila ke Banting pasti melalui Bukit Changgang base station Sufian 9W2SGJ. Beliau memantauku melalui aprs. Sedia maklum misiku untuk memburu belon kajicuaca.


Pada mulanya ingin mencari objek aprs D20052435 yang jatuh berhampiran. Jatuh malam sebelumnya. Weerut 9W2RUT dan Mikefox 9W2SMF telah pergi mencarinya namun gagal mendapat isyarat. Secara tidak langsung belon tidak dapat dikesan.


Oleh kerana pernah ke sini. Tahu jalan hala hendak ke mana. Sedia maklum kawasan ladang kelapa sawit. Kebarangkalian untuk mendapatnya adalah amat sukar sekali. Namun, lebih baik mencuba dari memeluk tubuh sahaja. Alang-alang dah sampai pastikan belon terus diburu.


Belon ini jatuh jam 9:31 pagi. Berhenti ditempat selamat terutama di stesen minyak. Beli bekalan atau urusan panggilan alam terlebih dahulu. Tangkap layar peta dan kedudukan terakhir belon. Ini kerana ditengah kelapa sawit tiada liputan talian telefon. Maka data internet sudah pasti lenyap.


Melalui Jalan Utama Kg Ladang Batu mencari Jalan Keranji. Tiba di Jalan Keranji ada sebuah rumah dan sebelahnya ada tanah lapang. Situlah kereta diletakkan. Bersiap sedia dengan frekuensi 401.111MHz jelas dapat isyaratnya dari situ.


Berjalan terus ikut laluan jalan yang tidak berturap sehingga latitud 
2 43.78 ' darjah Utara. Selisih dengan orang kampung yang bekerja diladang. Maklumkan mereka ingin mencari belon sambil radio ditala frekuensinya. Semakin lama isyarat semakin kuat. Namun tidak menjumpainya. Berpusing-pusing di sekitar ladang di situ. Kemudian kembali semula ke titik latitud tadi.


Kemudian mencari longtitud 101 31.47' darjah Timur. Maka kena bergerak ke arah barat. Berjaya mendapat kedudukan terakhir belon direkodkan.  Nasib baiklah ada laluan untuk berpusing-pusing mencari belon.


Setelah mendapat arah utara dengan mengorientasikan tangkap layar peta. Kedudukan arah tenggara sedikit seperti peta ditentukan. Maka bergeraklah ke arah yang dituju dengan menggunakan laluan yang ada. Ladang usaha persendirian ini agak semak menyukarkan pencarian. Isyarat masih lagi kuat ketika berada di situ. Namun, masih belum ditemui sekitar radius dari koordinat terakhir belon.


Kemudian tiba-tiba hujan lebat turun semasa sibuk mencarinya. Maka  misi terus dibatalkan dan pulang segera ke kereta semula. Semakin dekat dengan kereta isyarat semakin lemah. 

Credit 9M2ZAK

Mysonde diatas boleh mengesan koordinat sewaktu isyarat radiosonde diaktifkan. Selesai masalah setelah dapat menentukan kedudukannya melalui koordinat. Tapi dapat juga pengalaman mencari dengan isyarat masih lagi aktif. Ini menunjukkan radiosonde itu berada di kawasan sekitar. Cuma tidak menjumpainya sahaja, Ini membuatkan perasaan membuak-buak untuk terus mencari.

73, Jojet de 9w2dya

No comments:

Post a Comment

Marine Radio VHF

  Frekuensi Marin VHF Saluran 70 untuk kecemasan 156.525MHz Radio telefon Saluran 6   156.300MHz Saluran 13 156.650MHz Saluran 16 156.800MHz