Simplex V40

Malam ini aku QRV V40 bermula jam 11.00 malam. Tiba-tiba jam 11.15 kedengaran audio yang berbunyi MayDay berdekatan tol Bangi. 

Kemudian audio terputus-putus dan cuba memanggil semula tetapi tiada. Kemudian sekali lagi kedengaran callsign 9W2ZEW disebut.

Aku memanggil sekali lagi tetapi banyak kali terputus-putus dan terus hilang.

Bila google tuan punya callsign itu adalah Amir Izuan dan mempunyai akaun facebook dan request friends. Kemudian beliau terima dan privete message menerangkan keadaan apa yang terjadi.

Rupanya jelopi breakdown berhampiran Tol Bangi di tepi Bangi Gateway. Biasanya jikalau simplex pasti boleh terima audio dengan baik dari situ. Beliau menggunakan handy serta antena MC101. Oleh kerana bateri kurang kuasa menyebabkan penerimaan audio sangat kurang baik.

Aku juga menulis diwall FB menyebabkan 9W2SNR Nor Muzammil turut response untuk cuba memancar dari Seri Kembangan. Kedua-duanya tidak dapat copy maklumlah menggunakan handy sahaja.

73, Jojet de 9W2DYA


No comments:

Post a Comment

Musim memburu telah tiba?

  Adakah musim memburu belon telah tiba? Siapkan segala peralatan pemburuan. Pagi ini sekali lagi belon Klia jatuh di kawasan yang sama sepe...