QSO bersama 9W2DFL

Petang tadi selepas keluar dari Mitsui menghala ke Putrajaya sempat QSO bersama abg Dobot 9W2DFL. Semasa menanti melepasi simpang empat Jalan Dengkil-Bangi dan Jalan Kota Warisan-Putrajaya.

Kerja-kerja pembinaan jejambat sedang sibuk dijalankan. Akibat penghalang dibina dikawasan binaan, tidak dapatlah berselisih dengan abg Dobot 9W2DFL. Berselisih di udara sahaja V38 145.475MHz. Beliau ingin menghala ke Nilai, manakala aku ingin ke Presint 11 Taman Saujana Hijau.

Bagaimana boleh memanggil 9W2DFL? Pastilah melalui aprs yang masing-masing mengaktifkan melalui radas masing-masing. Bila ternampak Objek budak ungu 9W2DFL-7 yang akan bertembung di sampang empat. Maka, cuba memanggil di V38 ternyata disahut oleh abg Dobot 9W2DFL.

Kebetulan hari ini aku membawa handheld bersama. Bolehlah cuba memanggil jika ada rakan yang berhampiran. Senang dengan adanya aprs, boleh mengetahui QTH rakan terkini secara langsung. Oleh itu, bagi memudahkan QSO digalakkan juga rakan ham yang lain mengaktifkan aprs. Paling asas mengaktifkan aprsdroid pada telefon pintar masing-masing.

73, Jojet de 9W2DYA

No comments:

Post a Comment

Musim memburu telah tiba?

  Adakah musim memburu belon telah tiba? Siapkan segala peralatan pemburuan. Pagi ini sekali lagi belon Klia jatuh di kawasan yang sama sepe...