W5KUB-18 Belon Altitud Tinggi

W5KUB-18 merupakan belon altitud tinggi telah berjaya mengelilingi dunia. Percubaan kedua sedang berlaku yang kini berada di angkasa lautan Pasifik utara.




Ketika ini, belon seolah berpatah balik selepas melepasi ruang udara Jepun. Ketinggian 13300 m telah dicapai ketika jam 13:16 tadi. Belon ini telah dilepaskan pada 11 Mei yang lalu. Hari ini merupakan hari yang ke-27 terbang di angkasa.


Misi dan matlamat pelancaran W5KUB-18 adalah untuk mengelilingi dunia sebanyak mungkin. Ini merupakan pelancaran kali ke 9 oleh W5KUB.


Penerbangan belon pada kali ini, menggunakan belon SBS-13. Ia boleh terbang ke paras 40000 kaki hingga 45000 kaki dengan gas hidrogen.

Sepanjang penerbangan ini, menggunakan tenaga solar sepenuhnya. Tenaga diperlukan untuk aktiviti tracking melalui WSPR dalam mode HF setiap 10 minit. Data yang direkodkan adalah altitude, speed, voltage, suhu dan jangkaan arah pergerakan.
Berat payload dianggarkan hanya 9 gram.

Bagi mengikuti perkembangan terkini penerbangan boleh diikuti melalui APRS dan HabHub. Dua laman sesawang menunjukkan tracking terkini secara langsung. Laporan oleh W5KUB juga boleh diikuti laman sesawangnya di w5kub.com .


No comments:

Post a Comment

Musim memburu telah tiba?

  Adakah musim memburu belon telah tiba? Siapkan segala peralatan pemburuan. Pagi ini sekali lagi belon Klia jatuh di kawasan yang sama sepe...