CQ 40 CQ 40


 Pagi sabtu seperti biasa jam 8 hingga 11 pagi akan diadakan latihan olahraga di padang sekolah. Seawal tujuh pagi telah bertolak dari base station ke saltmine. Tiba di persimpangan Bandar Lembah Selatan telah kedengaran audio Abg Ayub 9W2VDN sedang memanggil di frekuensi calling channel V40 145.500MHz. Beliau memanggil dari base di Putrajaya.


Kedengaran audio Abg Ayub 9W2VDN menyebut satu stesen yang berjaya menyahut panggilannya. Pak Hamdan 9W2HXO telah disebut namun audionya tidak kedengaran negative copy. Hasil monitor Abg Ayub memancar menggunakan kuasa pancaran 40 watt. Terima anda 5/9 yang sedang bermobile di Bandar Lembah Selatan, Bangi. Mobile rig penulis dengan bantuan antena quarter wave.


Latihan olahraga pada pagi ini turut dibantu oleh alumni Zaehan, Faisal, Azuan dan Ainur. Ini memberi semangat kepada atlet untuk terus mencapai kejayaan. Pasukan lain turut membuat persediaan peringkat MSSD adalah bola jaring dan pingpong.


Habis sahaja latihan olahraga, penulis menunggu pasukan pingpong berlatih satu jam lagi di dataran berbumbung. Menunggu meja pingpong simpan di bilik sukan. Usai latihan pingpong barulah bergerak makan terlebih dahulu.


Berbalik latihan olahraga, 51 atlet telah berjaya mengharungi latihan yang agak mencabar. Padang kali ini agak lecah dan air bertakung. Ini memberi halangan dan cabaran terhebat kerana permukaan padang agak licin. Ini bukanlah satu halangan besar bagi mencapai impian mendapatkan pingat di peringkat MSSD.


Seterusnya singgah solat zohor di Masjid Al-Hasanah Bandar Baru Bangi. Lebih kurang 2.06 petang menunggu lampu isyarat bertukar hijau. Kedengaran audio Abg Ayub 9W2VDN sekali lagi memanggil di V40. Cuba menyahut dan berjaya didengari oleh abg Ayub 9W2VDN dari Putrajaya. Sebelum bergerak terus QRT memandangkan antena quarter wave yang kontot sahaja.

Terus memantau dijaluran. Abg Ayub berjaya mendapat contact bersama Sufian 9W2SGJ yang sedang bermobile kemudian audio terus hilang. Selepas itu lagi kedengaran satu lagi stesen 9W2EDJ. Memantau hingga Setia Alamsari.  Abg Ayob 9W2VDN turut QRP bersama stesen 9W2EDJ. Terima abg Ayob 9W2VDN 5/9 dengan kuasa pancarannya yang 5 watt itu. Audio satu lagi stesen tidak kedengaran sebarang audio.

Selamat Memburu!

73, Jojet de 9w2dya

No comments:

Post a Comment

Safari Escape Playland @ Monkeys Canopy Resort Sg Long

  Hari terakhir cuti pertengahan 3 Jun 2024 sempat pergi ke Safari Escape Playland, Sungai Long Cheras.Satu lagi tarikan Monkeys Canopy Reso...