Dua Misi Mencari Radiosonde Berjaya di Pulau Carey


 Semalam 4 Januari 2022 berjaya mendapat dua radiosonde di Pulau Carey. Misi pertama bersama Hanif 9W2VHF di perkampungan Orang Asli Sungai Judah, Pulau Carey.


Objek aprs D20039807 altitud terakhir adalah 239m jatuh di kawasan ladang sawit dalam perkampungan itu. Isyarat terakhir pada jam 9:28 pagi. Beberapa minit sebelum mendarat bergerak ke Pulau Carey dari Bangi. Hanif 9W2VHF sanggup mengambil cuti untuk misi mencari radiosonde ini. Beliau turut bergerak dalam jangka masa yang sama.

Beberapa minit setelah sampai di kampung itu, Hanif 9W2VHF turut tiba bersama motorsikalnya dari Gombak. Isyarat radiosonde  frekuensi 401.111MHz masih lagi aktif.


Kami bersiap sedia dengan radio masing-masing bagi mengesan kedudukan terakhir. Berjalan di Lorong Penghulu dari parkir di kawasan lapang berdekatan dewan. Koordinat telah dicatat bagi memudahkan mengesan kedudukan terakhir. Jam Garmin turut diaktifkan.


Ketika ramai anak-anak Orang Asli berkumpul di situ. Menanyakan nama lorong yang dilalui. Namun tidak mendapat sebarang reaksi daripada mereka. Kamipun berjalan mengikut lorong hingga ke hujung. Hanif 9W2VHF berkongsi pengalaman dengan mencabut antena hand-heldnya. Walaupun sudah dicabut isyarat masih lagi diterima. Semakin dekat semakin kuat isyarat diterima.


Berdasarkan garisan isyarat terakhir belon menunjukkan arah selatan. Jadi, kebarangkalian belon akan terus jatuh ke arah selatan. Kamipun cari titik terakhir berdasarkan koordinat di aprs.fi. Terpaksa melangkah parit kecil untuk ke situ. Berdekatan titik terakhir terdapat bangkai jelopi di tengah kebun sawit.

Credit 9W2VHF

Swafoto di lorong Penghulu, dengan WX sangat baik panas dan cerah pagi itu. Keyakinan sangat tinggi bagi misi kali ini. Optimis kerana altitud terakhir adalah ketinggian 239m.


Bermula dari titik terakhir berdasarkan koordianat, berpecah mencari di kawasan sekitar. Radio ditangan masing-masing masih lagi kuat isyaratnya. Pencarian ke arah selatan di sekitar radius beberapa meter dahulu. Tiba-tiba terlihat olehku benang yang terjuntai. Apalagi akupun memanggil Hanif. 


Hanif tiba sahaja ke tempat ku. Barulah selak di bawah tali benang itu. Peranti radiosonde masih menyala-menyala berwarna oren. Kuat betul isyarat yang diterima dari lantai bumi di bawah semak. Bayang dari parkir kereta yang lebih 400m boleh diterima isyaratnya.


Mengambil gambar terlebih dahulu lokasi ia jatuh di balik daun. Jikalau bukan kerana benang, pasti kita tidak dapat menyedari ia berada dibawah itu. Belon masih tidak kelihatan lagi. Setelah tarik benang barulah belon muncul tersangkut dari atas.


Kelibat belon yang telah hancur tergantung kerana tersangkut pada pokok kelapa sawit. Kemudian Hanif mengemas belon yang selama ini menjadi idamannya. Alhamdulillah berjaya mendapat satu radiosonde oleh Hanif 9W2VHF yang sanggup datang dari Gombak. Berbaloi usaha kali ini.


Wajah keseronokan terpacar setelah penat lelah terbayar. Ganjarannya mendapat apa yang diidamkan selama ini. Usaha tanpa merasa jemu membuahkan hasil.


Jarak dari titik terakhir alitud 239m lebih kurang 10m sahaja. Tidak terlalu jauh dari jangkaan. Namun arah jangkaan adalah tepat ke selatan.


Bagi mengesahkan lagi kedudukan tersebut. Koordinat diambil dari bacaan jam garmin sebagai rujukan masa hadapan. Nampaknya ia tidak lari terlalu jauh.

Credit 9W2VHF

Aku memegang belon yang hancur meletup jatuh ke bumi dalam beberapa jam yang lalu. Tahap kehancuran bergantung kepada ketinggian maksimum yang dicapai sesuatu belon itu.

Credit 9W2VHF

Secara peribadi, ini merupakan pertemuan kali ke-3 belon radiosonde. Keseronokan menjumpainya hanya orang yang mencari sahaja faham.

Kemudian kamipun mengemas belon seblum beredar dari tapak pendaratan itu. Bergerak semula ke parkir kereta dengan misi yang berjaya. Bagi meraikannya kami makan di warung berdekatan tepi jambatan SKVE. Bercerita tentang pengalaman yang baru dikutip dengan teruja.


Berkongsi cerita dan pengalaman sambil menikmati juadah. Apa yang pasti perut lapar setelah penat mencari belon radiosonde. Bateri pada peranti masih aktif semenjak jam 7:35 pagi lagi.


Selepas menghilangkan penat dan berkongsi cerita. Hanifpun bergerak pulang ke Gombak. Akupun mencari surau untuk solat Zohor. Kemudian berpatah balik ke jalan berdekatan kampung tadi. Pada 27 Disember 2021 terdapat dua belon radiosonde telah mendarat di kawasan itu. Maka, oleh kerana ada masa kelapangan lagi. Bolehlah meninjau-ninjau semula ke tapak pendaratan itu.


Oleh kerana data belon tersebut masih ada dalam simpananku. Misi sebelah petang pula dilancarkan. Objek aprs D20054369 altitud ketinggian terakhir adalah 284m. Bermula dari jambatan atas sungai. Jam garmin diaktifkan bagi mendapat koordinat. Setelah berjaya mendapat longtitud yang tepat. Maka mencari latitud memerlukan masuk ke kawasan ladang kelapa sawit semula.


Mengikut lorong ke dalam ladang kelapa sawit yang agak kemas dan berjaga. Jadi tidak perlu risau tentang semak. banyak lorong setiap baris memudahkan pergerakan. Mencari koordinat yang lengkap terlebih dahulu. Kemudian menandakan koordinat itu di kawasan tersebut. Sebenarnya Yatt 9W2MFE dan Abg An 9M2VJP mencarinya pada tarikh tersebut namun gagal.


Mulai titik terakhir itu, mencari setiap baris pokok ke arah selatan berdekatan jalan raya. Tidak jumpa berpatah balik. Begitulah teknik pencariannya. Sehinggalah ternampak segumpal seolah sampah. Namun apabila terlihat benang terjuntai, maka sahlah benda yang dicari telahpun dijumpai. Melangkah aliran air antara baris sawit untuk mendapatkan peranti radiosonde itu. Belonpun agak hancur juga, bertambah beberapa hari terkandas disitu hingga pudar warna latex itu. Jarak tapak jumpa dari koordinat terakhir lebih kurang 30m. Selang dua baris dari titik akhir.


Pertemuan belon radiosonde ini merupakan kali ke-4 secara peribadi. Berbaloilah datang ke Pulau Carey dengan membawa pulang satu juga. Sebenarnya banyak lagi tapak pendaratan belon radiosonde di Pulau Carey ini. Jikalau ada berkesempatan datang ke sini lagi, boleh mencari sebanyak mungkin.

73, Jojet de 9w2dya

No comments:

Post a Comment

DFM09 17030735 telah ditemui di Jerantut

Credit 9W2PRX Maklumat dari group bahawa Abg Man 9W2PRX telah memaklumkan radiosonde DFM09 17030735 telah ditemui oleh orang awam di Jerantu...