Berjaya dapat dua radiosonde daripada empat misi


 Cuaca pagi ini yang hujan tidak menghalang aku melancarkan empat misi pencarian. Belon pagi tadi jatuh di Kg Sg Buaya, Banting. Memandu dari Bangi hujan agak renyai. Namun tiba menghampiri Banting semakin lebat. Terpaksa berhenti sarapan terlebih dahulu sementara menunggu hujan reda.

Lokasi jatuh di Kg Sg Buaya dalam kawasan kelapa sawit. Terletak di belakang sebuah bengkel kereta. Keadaan masih hujan terpaksalah menggunakan payung. Meminta kebenaran tuan punya bengkel untuk melalui kawasannya. Menghampiri lokasi kejadian sebelum itu, berjaya mendapat isyarat semasa memandu. Walaupun hujan agak lebat isyarat masih lagi dapat diterima. Jarak 22.1m merupakan jarak titik akhir dari peranti yang ditemui. Altitud ketinggian terakhir 171m ditemui pada jarak 22.1m.


Peranti tergantung elok tidak mencecah tanah walaupun air memenuhi ruang yang ada. Walaupun hujan agak lebat ia masih lagi aktif. Hujan tidak menyebabkan ia boleh terpadam. Masih terus berfungsi dengan baik sehingga kehabisan tenaga bateri.


Hujan terus turun tanpa henti. Misi menyelamat mesti diteruskan walau ada halangan cuaca sekalipun. Rugi jiklau tidak mencarinya kerana berdekatan dengan jalan utama. Lagipun berada dipersekitaran kawasan kampung. Sebab itu sanggup turun mencarinya walaupun hujan. Bertambah semangat pula, isyarat masih lagi aktif.


Peranti tergantung berdekatan longgokan pelepah sawit kering. Kebun sawit ini sangat bersih dan kemas. Terjaga rapi oleh pemilik.


Lampu merah menyala dalam hujan menggambarkan bahawa peranti ini sangat tahan keadaan apa jua cuaca sekalipun.


Radiosonde D22028688 dalam genggaman dengan lampu merah kuning masih menyala. Selepas ia disentuh, ia bergerak ke atas. Apa yang menyebabkan ia semakin bergerak ke atas? Belon lebih berat daripada peranti ini mempunyai daya yang tinggi menggerakkanya. Bertambah pula dengan hujan yang lebat menambahkan lagi bebanan.


Terpaksa memutuskan benang pada bahagian peranti dahulu bagi membawa belon turun. Ia tergantung seperti kebiasaan pada pelepah pokok kelapa sawit.


Selepas benang diputuskan jatuhlah belon dengan pantasnya macam buah durian gugur. Tanpa berlengah terus menggulungkan benang ada kayu.































No comments:

Post a Comment

Musim memburu telah tiba?

  Adakah musim memburu belon telah tiba? Siapkan segala peralatan pemburuan. Pagi ini sekali lagi belon Klia jatuh di kawasan yang sama sepe...