Belon Kedua Bulan Puasa

Credit 9W2VHF

 Pagi tadi berjaya menemui belon KLIA radiosonde D20039755 di jalan tempat pembuangan sampah Tanjung 12. Bersebelahan dengan KLIA dijumpai bersama Hanif 9W2VHF. Ia jatuh malam tadi pada pukul 21:12. Tiga malam berturut-turut belon KLIA telah jatuh awal dan terus ke bumi.

Credit 9M2ZAK
Belon KLIA ini jatuh pada koordinat 2.75175 darjah Utara dan 101.64423 darjah Timur. Altitud ketinggian paling rendah setakat ini 28m dengan altitud ketinggian maksimum 18779m. 


Jarak dari kereta diletakkan kepada titik akhir adalah 2.593km. Oleh kerana hujan turun sejak sebelum subuh lagi. Jalan telah lecah lopak menakung air sepanjang jalan sawit. Ini menyebabkan kereta tidak sesuai melalui jalan sawit ke titik akhir. Letak di simpang pertama dan membonceng motorsikal bersama Hanif 9W2VHF merupakan langkah yang bijak.

Perjalanan tergendala sebentar selepas melepasi simpang pertama. Laluan baru diratakan dengan tanah merah. Sayangnya tayar tersangkut kerana tanah menjadi mendap akibat hujan. Mud guard depan terpaksa ditanggalkan bagi  membolehkan tayar bergerak lancar tanpa tersangkut pada tanah. Terpaksa berpatah balik melalui laluan utama jalan sawit.

Melepasi beberapa simpang sebelum menemui peranti radiosonde tergolek di atas laluan. Kami bernasib baik menemuinya terlebih dahulu sebelum dilenyek oleh lori sawit. Sebenarnya, Hanif 9W2VHF dan Arul 9W2OCX telah melancarkan misi pencarian sebelah malam tadi. Mereka telah menghampiri titik akhir berbaki 30m sahaja. Rezeki tidak menyebelahi mereka disebabkan dipisahkan dengan parit. Parit ini merupakan sempadan milik ladang sawit  KLIA airport berhad.
Sudah menjadi kebiasaan apabila tidak dapat mendapat perkara yang dihajati disebabkan halangan ini. Walaupun sudah menghampiri, namun tidak boleh juga mendapatkannya. Rezeki tidak menyebelahi diri maka ikhtiar lain harus dicari. Memilih laluan masuk yang tepat dapat membantu mencapai kejayaan. Menurut Hanif 9W2VHF, laluan yang dilalui pagi ini berkunci. Inilah menyebabkan mencari alternatif lain untuk menghampiri titik akhir.

Peranti radiosonde diliputi tanah akibat percikan  setelah hujan turun. Menurut Hanif 9W2VHF lagi, isyarat masih lagi aktif pada malam tadi. Mereka telah berjaya mendekod koordinat yang lebih tepat lagi menggunakan rdzttgosonde.

Koordinat peranti yang direkodkan oleh jam garmin adalah 2 darjah 45.0983' Utara dan 101 darjah 38.6493' Timur. Ia berada di atas laluan mudah dilihat orang. Pasti ia diambil orang atau digelek kenderaan yang lalu-lalang di situ. Ada beberapa kes peranti jatuh dilaluan telah hilang apabila operasi pencarian dijalankan Pasti ada orang telah mengambil mahupun dibuang di tempat lain.

Kedudukan belon di hadapan seperti kebiasaannya. Belon ke tepi sedikit masuk ke dalam bersebelahan laluan. Tidak mudah dilihat, maka terselamat diambil orang. Belon berkeadaan basah dan menakung air hujan yang lebat ketika dijumpai.

Koordinat belon pula direkodkan oleh jam garmin pada 2 darjah 45.0940' Utara dan 101 darjah 38.6465' Timur.


Belon pecah dibahagian atas serta serpihan terbelit menyimpul di bahagian tengahnnya. Belon hijau dalam berkeadaan sempurna. Jarak antara peranti dan belon tidak terlalu jauh. Kali ini jaraknya dekat. Benang tersangkut bertindan antara satu dengan lain.

Jarum kompas digital menunjukkan arah titik akhir dari peranti yang dijumpai. Jarak 14.3m bagi altitud ketinggian 28m. Koordinat yang dipaparkan 2.751623 darjah Utara dan 101.644210 darjah Timur.

Habis permukaan peranti diselaputi percikan tanah merah ketika hujan pagi tadi. Terpaksalah membersihkan bahagian kod bar untuk mengesahkan peranti dan belon telah dijumpai. 

Credit 9W2VHF
Motorsikal yang banyak berjasa. Sudah beberapa kali misi memerlukan khidmat kuda besi bagi mudah sampai ke kawasan belon jatuh.
Credit 9W2VHF
Laluan sawit ini menjadi saksi pendaratan radiosonde D20039755. Nasib baik lori sawit mengangkut buahnya belum sampai di kawasan ini. Pastilah ia dilenyek dengan rakus sekali. Lebih ganas jikalau traktor melanggarnya dengan tanpa rasa bersalah. Memandangkan tayar belakangnya yang lebih besar.

Credit 9W2VHF
Aksi merakam peranti menjadi bukti kukuh usaha telah berjaya. Pastikan kod bar bernombor siri sama dengan radiosonde yang dikejar. Puasa tidak menghalang usaha mencari radiosonde. Altitud terlalu rendah memudahkan pencarian. Namun cabaran tersangkut dilaluan tanah yang diturapkan itu, sangat menguji dugaan bagi melepasi motorsikal keluar.

Credit 9W2VHF


Stesen 9W2DYA-10 berjaya meninggalkan jejak semasa misi pencarian dijalankan. Ini menunjukkan kawasan ladang sawit ini masih terdapat liputan talian.

73, Jojet de 9w2dya

No comments:

Post a Comment

Dua Belon KLIA pagi ini

  Pada pagi ini Met Malaysia Sepang telah melepaskan dua buah belon kajicuaca. Jangkaan mendarat di Pulau Carey. Pertama belon WxR-301D 2302...