Tracker komersial


Product Name V-TRAC
Wireless Technology    2.5G (GPRS) to 2.75G (EDGE)
Data Transfer Data 32 Kbps (GPRS) to 384 Kbps (EDGE)
Operation Voltage  Ranges between 12 to 30 Volts
Current Consumption Standby Mode - 40mA, Operation Current = 170mA
Input / Output Slots2 Outputs : 5 Inputs
DimensionW92 x H23 x L133 (mm)
Weight 400gm
GSM ModuleQuad Band Frequency (850Mhz/ 900Mhz/ 1800Mhz/ 1900Mhz)
GPS Module 20 Channels Receiver
8 Seconds GPS Signal Acquisition


Jika anda berkemampuan bolehlah menggunakan perkhidmatan yang disediakan bagi menentukan kedudukan yang tepat kenderaan. Jika berlaku kecurian atau kehilangan kenderaan dengan secepat mungkin ia dapat dikesan dengan menggunakan alat ini.
Bagaimana ia berfungsi adalah menggunakan teknologi GPS.
 
 
 
Kenderaan yang diletakkan tracker akan dapat dikesan oleh satelit GPS kedudukannya. Maklumat data disambung melalui Rangkaian GSM iaitu GPRS dan EDGE terus ke pusat perkhidmatan. Seterusnya kepada pengguna melalui telefon pintar.
 
Bagi seorang radio amatur, teknologi ini seperti dapat juga digunakan dengan APRS.Automatic Position Reporting System Internet network (APRS-IS).
Tracker yang boleh dibina sendiri lebih memberi kepuasan selain yang telah siap dibina. Tracker digunakan oleh rakan ham lebih menjimatkan dan fungsinya sama sahaja berbanding dengan tracker komersil ini.
 
Segala maklumat dan data dapat dikongsikan melalui internet seperti http://aprs.fi 
 
Sebenarnya dalam kehidupan seharian kita banyak berkait rapat dengan gelombang radio. Ia telah mengubah cara hidup ke arah lebih moden dengan ledakan maklumat di hujung jari.
 
Pengetahuan radio digunakan bagi memajukan lagi teknologi ke arah kebaikan. Ia juga memberi pilihan dan pengalaman bagi menentukan baik dan buruk sesuatu teknologi itu.
 
Bagi rakan ham membina sendiri dan memiliki serta mengujinya lebih memberi kepuasan daripada menggunakan teknologi yang mengenakan bayar lebih mahal.
 
73, Jojet, 9W2DYA
 
 
 
 



No comments:

Post a Comment

Musim memburu telah tiba?

  Adakah musim memburu belon telah tiba? Siapkan segala peralatan pemburuan. Pagi ini sekali lagi belon Klia jatuh di kawasan yang sama sepe...