Webinar : Exploring STEM through Amateur Radio

Malam ini sempat mengikuti webinar bertajuk Exploring STEM through Amateur Radio. Webinar melalui facebook MARTS secara langsung sangat menarik menambah pengetahuan mengenai STEM dalam radio amatur.


Webinar disampaikan oleh Ts Ir Dr Ahmad Azlan Bin Ab Aziz Professor Madya / Deputy Director Enterprise Office Universiti Teknologi Brunei, Brunei Darussalam. Ts Ir Dr Ahmad Azlan 9M2AGC tidak asing lagi bagi rakan ham kerana sangat aktif dalam berkongsi ilmu dan pengalaman dalam dunia radio amatur di Malaysia.


Banyak topik-topik menarik diketengahkan berkaitan STEM dalam radio amatur. Pengendali radio amatur secara tidak langsung telah menguasai bidang STEM dalam meneruskan hobi yang saintifik ini. Perkongsian ilmu yang ada pada bidang STEM dalam radio amatur mendedahkan pada masyarakat bahawa hobi ini sangat bermanfaat.


Penulis secara peribadi berasa sangat seronok dapat mengikuti webinar ini kerana dapat menambahkan lagi ilmu pengetahuan dalam radio amatur. Pengetahuan sedia ada dapat ditambah serta diperbahurui dengan pendekatan teknologi yang semakin berkembang. Seiring kepesatan dan kepantasan teknologi tidak terkecuali dalam radio amatur juga.


Berkongsi ilmu dengan Pakar pastilah kita dapat mengikuti perkembangan terkini hasil kajian yang dibuat oleh beliau. Ilmu teknikal yang dikongsikan dapat menambah serta mengukuhkan ilmu tersebut.


Akhir sekali tahniah kepada Ts Ir Dr Ahmad Azlan 9M2AGC serta MARTS atas perkongsian ilmu yang sangat bermanfaat ini. Perkongsian ini dapat mencambahkan ilmu serta menarik minat ramai dalam hobi radio amatur.

Jumpa dan jumpa lagi,

73, Jojet de 9w2dya

 

No comments:

Post a Comment

Radiosonde 2405011782 Gagal ditemui

  Semalam 17 September 2024 telah melancarkan misi pencarian belon KLIA secara solo di Tanah Merah, Port Dickson. Misi mencari radiosonde 24...