PC100T




At the 14th of April 2012 it was one hundred years ago that the Titanic went down in the Atlantic Ocean.


We commemorate this with this special call sign. Many people lost their lives. Fortunately there was the morse code to send CQD (=SOS) into the air.

The Carpanthia came to the rescue and saved many of the passengers and the crew.

The sinking of the RMS Titanic occurred on the night of 14/15 April 1912 in the north Atlantic Ocean, four days into her maiden voyage from Southampton to New York city. The largert passenger liner in service at the time, Titanic had 2,223people on board when she struck an iceberg at 23:40 (ship's time) on 14April 1912. She sank two hours and forty minutes later at 02:20 on 15 April, causing the deaths of 1,517people in one of the deadliest peacetime maritime disasters in history.



RMS Titanic yang sudah 100 tahun peristiwa tenggelamnya kapal penumpang yang terbesar ketika itu. Menonton National Geographic Channel saluran 552 Astro episod Titanic Close Case mengatakan bahawa punca segala peristiwa yang berlaku bukannya akibat kecuaian manusia. Menurut pakar yang mengkaji dalam episod ini mengatakan bahawa semuanya adalah faktor alam semulajadi.

Alam semulajadi menjadi pencetus kepada peristiwa itu. Berdasarkan cerita-cerita mangsa serta data-data dari buku log kapal yang melaluinya sebelum berlakunya peristiwa itu. Ternyatalah alam semulajadi seperti pertembungan arus panas dan arus sejuk antara penyebabnya.

Mengapakah mereka tidak nampak iceberg dihadapan? Adakah disebabkan kelalaian manusia itu? Sebenarnya tidak. Mata-mata yang sedang memerhati dihadapan telah ditutup oleh kabus-kabus kecil akibat pertembungan udara ke atas.

Laluan Titanic ketika sememangnya pertembungan arus yang membawa iceberg. Jadi, dengan ketentuan dan ketepatan masa sememangnya pasti peristiwa ini berlaku. Adakah kapal ini terlalu laju? Ohh tidak kebanyakan kapten kapal mengatakan kelajuan yang dicapai oleh Titanic adalah kelajuan biasa bagi kapal-kapal besar seperti itu.

Banyak peristiwa dan kajian berdasarkan sains dikupas oleh pakar dalam episod ini.

Sebenarnya sebelum kapal ini tenggelam, terdapat sebuah kapal yang lalu berhampiran dengannya. Californian mengatakan kapal yang dilihat hanya kecil sahaja sedangkan kapal Titanic adalah sangat besar. Jadi mengapa ia boleh berlaku sedemikian rupa. Semuanya akibat pembiasan permukaan laut dan kedudukan ombak yang tinggi rendah.

Californian juga dapat melihat signal morse code melalui cahaya lampu limpah. Tetapi keliru akibat cahaya gemerlapan bintang dilangit. Menurut saksi pada malam itu cahaya bintang begitu banyak bergemerlapan di kaki langit. Jika dapat dibaca morse code itu dengan baik, pasti kapal ini adalah kapal pertama yang akan memberi bantuan kecemasan.

Menarik kupasan yang diberi oleh pakar dalam episod ini. Banyak hujah-hujah yang diberi berdasarkan sains pada peristiwa ini. Betapa pentingnya morse code jika berlaku sesuatu kecemasan. Ia tetap relevan pada hari ini. Jadi tidak rugilah kepada sesiapa yang mempelajarinya.

73, Jojet, 9W2DYA

http://9w2dya.blogspot.com/







No comments:

Post a Comment

Batu Tanda Sempadan Negeri WP Putrajaya/Selangor No. 1/72

 Selepas gagal mencari belon KLIA malam tadi. Operasi mencari batu tanda aras dilancarkan pula. Pencarian sekitar Persiaran Selatan dan Pers...