48 jam hubungi stesen radio berfrekuensi tinggi




MUHAMMAD AIMIL sedang menghubungi stesen-stesen radio di luar negara.



BERSENGKANG mata selama dua malam dan kurang rehat semata-mata untuk memburu kejuaraan berkomunikasi di ruang udara menggunakan peralatan radio amatur berfrekuensi tinggi.
Bunyinya agak pelik tapi itulah yang dilalui 10 anak muda kelahiran Melaka yang menyertai cabaran 48 jam Pertandingan WPX Sedunia CQ 2013 anjuran CQ Magazine, sebuah majalah radio amatur dunia dari New York, Amerika Syarikat, baru-baru ini.
Atas dasar ingin tahu penulis telah berkunjung ke sebuah rumah inap di Kampung Parit Penghulu Sungai Rambai, Melaka yang dipilih kumpulan Melaka DX Club (MDXC) dengan kod panggilan khas 9M4SG (disebut Nine Mike Four Sierra Golf).
Difahamkan pemilihan lokasi, contohnya dekat dengan laut memainkan peranan penting dalam penentuan sesebuah kumpulan tersebut berjaya menghubungi beribu-ribu stesen radio yang aktif dari seluruh pelosok muka bumi ini yang dibahagikan mengikut entiti geografi tertentu oleh badan telekomunikasi antarabangsa.
Isyarat radio
Walaupun dipisahkan jarak dan waktu, isyarat radio yang sedang dipantulkan itu seolah-olah sebuah jaring labah-labah gergasi yang tidak kelihatan di mata manusia.


KEKUATAN antena turut mempengaruhi kemampuan untuk peserta radio amatur berkomunikasi dengan stesen lain.



Kalah atau menang tidak penting kerana peluang menyertai 'kegilaan' dan keseronokan bersama kira-kira 30,000 peserta secara individu ataupun berkumpulan itu lebih utama. Ia membabitkan lebih 100 buah negara dan lebih 50 kategori.
Pemenang setiap kategori akan menerima sijil khas dan anugerah yang 'diterbangkan' kepada mereka yang disumbangkan majalah terbabit dan organisasi radio amatur antarabangsa lain.
Pengasas MDXC, Syamsul Bahri Mohamad, 32, dengan kod panggilan antarabangsa 9M2ESM (disebut Nine-Mike-Two-Echo-Sierra-Mike) berkata, kumpulan mereka ditubuhkan hasil idea bersama rakan-rakan yang bosan bergerak sendirian dalam cabaran hubungan radio jarak jauh atau lebih dikenali sebagai DXpedition atau DXing.
Dia yang menceburi dunia radio amatur sejak tahun 2010 dan menerima pelbagai anugerah daripada persatuan radio amatur luar negara berkata, aktiviti DXing merupakan aktiviti utama penggiat radio amatur dari luar negara.
"Sebagai contoh, walaupun YDXC Yokohama DX Club di Jepun mempunyai kira-kira 20 orang ahli, kumpulan itu menjadi idola kepada ahli-ahli baharu kerana kehebatan mereka dalam aktiviti DXpedition.
"Kami mahu menggalakkan lebih ramai operator radio amatur yang aktif di frekuensi sangat tinggit (VHF) untuk berjinak-jinak dengan komunikasi radio amatur berfrekuensi tinggi ( HF).


KOMPUTER digunakan untuk memasukkan data-data stesen yang berjaya dihubungi.



"Aktiviti ini juga membolehkan penggiat radio amatur mempraktikkan amalan tradisi turun-temurun radio amatur seperti Kad QSL (kad yang ditukar sesama operator sebagai bukti perhubungan radio telah dicapai) dan komunikasi Kod Morse, selain memahami budaya dan sejarah dunia," jelasnya.
Uji kemampuan
Muhammad Aimil Abdul Rahim, 25, dari Jasin, Melaka (9M2AUR) berkata, walaupun set peralatan peralatan HF ini lebih mahal tetapi keseronokan dan kepuasannya lebih hebat berbanding komunikasi jarak dekat kerana kita berpeluang berhubung dengan operator radio dari seluruh dunia.
Selain untuk mengumpul mata, Muhammad Aimil berkata, pertandingan tersebut juga dapat menguji kemampuan peralatan komunikasi dan kemahiran peserta sebagai aktiviti sosial yang berfaedah.
"Ia merupakan suatu kebanggaan apabila dapat bersaing bersama pelbagai bangsa dan negara seluruh dunia, walaupun tidak kelihatan di mata namun aktiviti ini seumpama mengibarkan bendera Malaysia dan Melaka di persada dunia," ujarnya.
Muhammad Aimil memberitahu, antara stesen istimewa yang berjaya dihubunginyaialah stesen HD2A, kod panggilan khas dari negara Ecuador di Amerika Selatan yang jaraknya ialah 20,200 kilometer dari Melaka.
Bercerita mengenai cabaran yang dihadapi, Aimil berkata, komunikasi radio di ruang udara bergantung kepada kekuatan antena, kuasa pancaran radio serta keadaan propogasi udara iaitu pancaran radio dioptimumkan kerana pengaruh semula jadi.


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0824&pub=Kosmo&sec=Varia&pg=va_02.htm#ixzz2cxPPsxVc
Hakcipta terpelihara

No comments:

Post a Comment

Batu Tanda Sempadan Negeri WP Putrajaya/Selangor No. 1/72

 Selepas gagal mencari belon KLIA malam tadi. Operasi mencari batu tanda aras dilancarkan pula. Pencarian sekitar Persiaran Selatan dan Pers...