Renew Lesen

Pada 25Januari 2011 yang lalu aku memperbaharui lesen Kelas B Radio Amatur yang telah tamat pada 31 Disember 2010 di Surunhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia, Cyberjaya. Surat notis terlupa hendak dibawa membolehkan pembaharuan tidak dapat dilayan. Atas budi bicara pegawai yang bertugas di kaunter itu pemeprosesan dapat dilakukan dengan segera. Menurut beliau AA akan dikeluarkan dalam 3 hari berikutnya. Aku menukar alamat rumah baru meyebabkan dikehandaki menulis surat atas pertukaran itu. Sementara menunggu proses pembaharuan lesen itu sempat juga bersalaman dengan rakan ham 9W2RDC dari Port Dickson yang ketika itu ada tugasan di SKMM. Menurutnya alang-alang dah sampai sini terus juga memperbaharui lesen juga.Jarang kedengaran callsign ini kerana masih belum memiliki alat untuk memancar. Ada kesempatan dan kelapangan boleh qso diudara pula.
73, Jojet, 9W2DYA
Bagi rakan² yang AA expiry date 31.12.2023 Sila Daftar eSPECTRA SKMM ✅Sila mohon SHARED SECRET. Nota: SHARED SECRET (key word) ini diperlukan utk daftar eSPECTRA nanti. Hantar email ke alamat: espectra.support@mcmc.gov.my ...................................... Perkara: Memohon Shared Secret eSpectra Butiran Stesen Amatur Nama Penuh: Callsign: Client No: Sekian terima kasih ...................................... ✅ Selepas dapat email balasan mengandungi SHARE SECRET... anda boleh teruskan proses pendaftaran eSPECTRA di sini https://espectra.mcmc.gov.my/ ✅Selesai daftar ePECTRA... Boleh proceed untuk buat renewal AA up to 31.12.2028 @ 5 tahun dengan pengecualian bayaran fi proses & fi tahunan AA.. ✅ Selepas permohonan renewal AA berjaya, sila email butiran seperti di bawah ke alamat e-mel : https://espectra.mcmc.gov.my untuk rujukan dan tindakan lanjut pihak SKMM. ...................................... Perkara/Subjek: Pembaharuan AA melalui e-SPECTRA Nama : No. Permohonan (Application No.) : Cara penghantaran Sijil AA : Pos/ Serahan Tangan Sekiranya Pos, sila nyatakan alamat pengeposan. ..................................... Semoga berjaya renewal AA anda.


6 comments:

  1. salam..saya zamel (9W2***) nak tanya, saya ni sudah dekat 2 tahun x renew license, jadi macam mana proses untuk hams yang sudah lama xrenew ni?..takut kena ambil semula RAE je ni..

    ReplyDelete
  2. Salam kena mohon semula seperti mula-mula mendapat lesen B dulu. Isi borang callsign yang lama boleh kekal selagi belum 5 thn. tanda tgn 2 9 Mike dan surat sumpah.

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum....saya azmil...AA telah mati pada hujung tahun lepas....nak tanya..selain dari renew ke pejabat SKMM..ade x cara lain renew AA......kalau ada online, lagi baik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Azmil boleh rujuk laman web rasmi SKMM utk maklumat lanjut. Setahu saya kena daftar di mana2 pejabat SKMM. 73

      Delete
    2. Salam Azmil boleh rujuk laman web rasmi SKMM utk maklumat lanjut. Setahu saya kena daftar di mana2 pejabat SKMM. 73

      Delete
  4. info terbaik reniew licence on line,tq

    ReplyDelete

Empat belon kaji cuaca RS41-SG dilepaskan

  Tengah hari ini empat belon kaji cuaca dari Singapura telah dilepaskan. Ketiga-tiga merupakan radiosonde RS41-SG keluar\n Vaisala yang ser...