Gunung Telapak Buruk dan Gunung Berembun Negeri Sembilan


Hari sabtu hari untuk berehat pada kali bolehlah aku mengaktifkan secekerap mungkin. Banyak juga pergerakan dapat dilihat melalui aprs.fi. Kesempatan itu diambil untuk menangkap seberapa banyak stesen yang boleh. Hasilnya pada hari ini memang berbaloi juga.

9W2SIS-912014-04-12 17:48:522014-04-12 17:48:52OJ02VW > OJ02VU9.9 km 326°2014-04-12
17:48:52

9W2PRP-982014-04-12 18:06:462014-04-12 19:38:29OJ12AU > OJ02VU28.7 km 97°2014-04-12
19:16:53
9W2SMF-922014-04-12 19:56:362014-04-12 20:00:57OJ02VT > OJ02VU6.8 km 185°2014-04-12
19:56:36
Tiga stesen berjaya ditangkap beaconnya menjadikan 8 on radio path. Stesen 9W2SIS-9 merupakan lokalan Bangi dan berjaya mendapatkannya sejauh 9.9km dari Bandar Baru Bangi.

Manakala, 9W2SMF-9 berjaya ditangkap ketika melalui PLUS highway berdekatan Putra Mahkota dengan 2 packet.

Seterusnya 9W2PRP-9 berjaya ditangkap ketika berada di Gunung Telapak Buruk setinggi 1199m yang berjaya dicatat melalui datanya. Jarak dari puncak ke base station aku adalah 28.7km.

Hari ini uncle Martin PA3FRI di Belanda berjaya menghantar text kepada aku sejauh 10226.5km. Jauh tu dapat text DX yang jauh berbatu-batu.

Berbalik kepada rakan kita yang berada di puncak Telapak Buruk terdapat tiga stesen lagi mengaktifkan aprsnya. Stesen tersebut adalah 9W2BEM-5 mencatat ketinggian 1189m, 9W2YOK-5 mencatat ketinggian 1189m dan 9W2EDK-5 mencatat ketinggian 1188m. Jadi purata ketinggian yang direkod adalah 1191.25m.

Melalui FB salah satu stesen ini, rupanya mereka telah melawat bangkai pesawat pengebom RAF B24 Liberator KL654/R. Aku monitor pergerakan mereka sejak petang lagi. Maka terjawablah sudah bahawa mereka mengunjungi bahan sejarah negara kita ini.

Selain dari Gunung Telapak Buruk, kebiasaannya juga ia boleh dikunjungi daripada puncak Gunung Berembun. Mungkin banjaran yang sama membolehkan datang dari arah yang berbeza.

B24 Liberator  credit Eddie EDK

Aku telah lama mengetahui tentang kewujudan bangkai pesawat ini sejak aktif xtvt mendaki gunung lagi. Tetapi masih belum kesempatan untuk berkunjung ke sini. Kebiasaannya pendaki tidak melalui Telapak Buruk sebaliknya melalui Gunung Berembun.

Puncak Gunung Berembun kebiasaannya mendaki dari Pantai, Seremban. Mungkin dengan jelopi mudahlah sampai ke puncak Telapak Buruk dan dayhike sahaja ke tapak ini.

Berdasarkan pemerhatian di aprs.fi mungkin jaraknya tidaklah terlalu jauh berdasarkan ikon setiap stesen dari telapak buruk. Lain pula ceritanya dari Berembun kebiasaannya perlu bermalam sehari sebelum ke puncak dan terus ke tapak dan kembali semula ke puncak dan balik semula ke basecamp.

credit Eddie EDK

Tayar kapal terbang yang kelihatan masih berangin tak pasti pula kena tanya siapa yang dah sampai di sini.

credit Eddie EDK
Jelas kelihatan huruf R dan perkataan snake dibadan kapal terbang ini. Menurut tuan punya FB menyatakan bahawa 

yg terhempas atas faktor yg tidak dpt dikenal pasti di hutan Gunung Telapa Buruk pada 23/OGOS/1945. Dipercayai sedang melakukan misi sulit di kawasan hutan Lengkap Kuala Pilah yg berlepas dari Cocos Island Australia

credit Eddie EDK

Gambar diatas adalah tuan punya semua gambar ini iaitu Eddie 9W2EDK yang sedang melihat keadaan badan pesawat.

credit Eddie EDK

Antara anggota xpdc bergambar kenangan berlatarbelakang badan pesawat.

Ternyatalah dengan mengaktifkan aprs melalui telefon pintar jejak dan data dapat diketahui. Maklumlah sekarang ini musim orang hilang. Tetapi mereka yang ada disini pasti mahir dalam selok-belok hutan dan kemahiran yang tinggi dalam komunikasi radio. Ingat nak baiki pengulang rupanya melihat bangkai pesawat bersejarah ini. sesuatu xtvt yang amat baik dan moga bahan ini dapat ditonton oleh generasi masa depan.

73, Jojet, 9W2DYa




No comments:

Post a Comment

Masuk Parit

  Usai tugasan di Jalan Tiga Bandar Baru Bangi terus bergegas ke Banting. Belon KLIA pagi tadi telah jatuh di Sungai Raba. Radiosonde 240501...