Stesen K4UAH-6 telah selamat mendarat di laut Labrador

 


Pada 6 Ogos sebelah malam berakhir sudah penerbangan stesen K4UAH-6. Berakhir di Laut Labrador berada di sebelah timur Newfoundland and Labrador serta selatan Greenland.


Penulis memantau bermula jam 21:58 apabila altitud ketinggian 3900m. Kelajuan 65 km/h dengan bearing 89 darjah ke timur. Suhu 15 darjah celsius dengan tenaga solar 4.20 volt. Locator GO63EP.


Jam 22:08 altitud ketinggian turun sebanyak 180m kepada 3720m. Kelajuan 43 km/h dengan bearing 49 darjah. Suhu 20 darjah celsius semakin meningkat apabila altitud semakin rendah atau menurun. Tenaga solar kekal 4.20 volt. Locator GO63FQ.


Jam 22:18 altitud ketinggian turun 240m kepada 3480m. Kelajuan 65 km/h dengan bearing 89 darjah ke timur. Suhu kembali 15 darjah celsius dengan tenaga solar meningkat kepada 4.30 volt. Locator GO63HQ.


Jam 22:28 altitud ketinggian menurun 180m kepada 3300m. Kelajuan 31 km/h dengan bearing kekal 89 darjah ke timur. Suhu kekal 15 darjah celsius dengan tenaga solar turun 4.10 volt. Locator GO63IQ.


Jam 22:38 altitud ketinggian turun 180m kepada 3120m. Jam 22:48 pula, altitud ketinggian 2900m. Kelajuan 31 km/h dengan bearing kekal 89 darjah ke timur. Suhu 20 darjah celsius dengan tenaga solar 4.20 volt. Locator GO63KQ.


Jam 22:58 altitud ketinggian menurun 240m kepada 2660m. Kelajuan 31 km/h dengan bearing 89 darjah ke timur lagi. Suhu kekal 20 darjah celsius dengan tenaga solar 4.20 volt. Locator GO63LQ.


Jam 23:08 altitud ketinggian turun 120m kepada 2540m. Kelajuan 31 km/h dengan bearing 89 darjah. Suhu 20 darjah celsius dengan tenaga solar 4.30 volt. Locator GO63MQ.


Jam 23:18 altitud ketinggian turun 180m kepada 2360m. Kelajuan 43 km/h dengan bearing 49 darjah. Suhu 20 darjah celsius dengan tenaga solar 4.20 volt. Locator GO63NR.


Jam 23:28 altitud ketinggian turun 240m kepada 2120m. Kelajuan 31 km/h dengan bearing 89 darjah. Suhu meningkat 25 darjah celsius dengan tenaga solar 4.20 volt. Locator GO63OR.


Jam 23:38 altitud ketinggian turun 220m kepada 1900m. Kelajuan 31 km/h dengan bearing 89 darjah. Suhu kekal 25 darjah celsius dengan tenaga  solar 4.20 volt. Locator GO63PR.


Jam 23:48 altitud ketinggian turun 120m kepada 1780m. Kelajuan 43 km/h dengan bearing 49 darjah. Suhu 25 darjah celsius dengan tenaga solar menurun kepada 4.10 volt. Locator GO63QS.


Jam 23:58 altitud ketinggian menurun 480m kepada 1300m. Kelajuan 65 km/h dengan bearing 89 darjah. Suhu 20 darjah celsius dengan tenaga solar 4.30 volt. Locator GO63SS.


Jam 00:08 7 Ogos 2021 altitud ketinggian menurun 300m kepada 1000m. Kelajuan 70 km/h dengan bearing 66 darjah. Suhu 20 darjah celsius ddengan tenaga solar 4.30 volt. Locator GO63UT.


Jam 00:18 altitud ketinggian menurun 400m kepada 600m. Kelajuan 65 km/h dengan bearing 89 darjah. Suhu 25 darjah celsius dengan tenaga solar 4.30 volt. Locator GO63WT.


Kedudukan jam 00:18 berada di tenggara Pulau St Pierre and Miquelon. Bandar yng kelihatan dalam peta adalah St John's.

Jam 00:28 altitud ketinggian menurun 360m kepada 240m. Kelajuan 70 km/h dengan  bearing 66 darjah. Suhu 25 darjah celsius dengan tenaga solar menurun kepada 4.20 volt. Locator GO73AU. Lagi rendah semakin laju meluncur turun ke permukaan laut.


Detik terakhir stesen K4UAH-6 tenggelam ke dasar lautan jam 00:38 altitud ketinggian menurun 180m kepada 60m. Tamatlah penerbangan mengelilingi glob sebanyak 9 kali.

Alhamdulilah penulis berjaya merakam detik-detik terakhir bagi penerbangan belon pada kali ini.

No comments:

Post a Comment

Masuk Parit

  Usai tugasan di Jalan Tiga Bandar Baru Bangi terus bergegas ke Banting. Belon KLIA pagi tadi telah jatuh di Sungai Raba. Radiosonde 240501...