MTB RED BERET 2012

Pagi ini aku berkesempatan untuk melihat aksi-aksi rakan mengayuh di Red Beret MTB. Jangkaan aku peserta sudah berlepas dari Stadium Paroi seawal 8 pagi. Memandangkan aku dari base di Bangi jam 8.15 pagi aku bercadang terus ke Bukit Putus sahaja.
Aku terus memandu ke Lekas highway melalui Semenyih dan terus keluar hingga ke penghujung jalan.

Selepas simpang empat itu aku terus mengambil kiri ke Kuala Pilah jalan Bukit Putus. Jalan yang baru memang cantik walaupun mendaki tetapi tidaklah bengkak-bengkok seperti jalan lama itu. Tibanya di simpang jalan bukit putus pihak polis atau urusetia telah menutup jalan.

Aku meneruskan perjalanan terus untuk ke simpang Bukit Putus dihadapan. Melalui jambatan kedua tertinggi setinggi 48 meter memberi satu panorama yang cantik. Setibanya disimpang ke Bukit Putus sekali lagi aku tidak dibenarkan masuk oleh pegawai yang bertugas. Perasaan menjadi kecewa dan meneruskan ke Ulu Bendul untuk membuat u-turn. Aku berpatah balik dan berharap dapat masuk ke jalan bukit putus yang pertama tadi.  Beberapa rider telahpun melepasi jalan bukit putus yang baru itu dengan menuruni bukit tanpa mengayuh.

Sampainya disimpang pertama itu, akhirnya dengan selamba aku masuk ke jalan lama itu. Beberapa kilometer kemudian aku bertemu dengan simpang of road yang dilalui oleh rider. Beberapa orang petugas dan pegawai polis kelihatan disitu. Aku lihat rider kepenatan setelah mengharungi laluan off-road yang mencabar.Ada yang meminta air kepada kami, malangnya checkpoint seterusnya adalah disempadan Seremban-Kuala Pilah.

Aku meninjau trek off-road kelihatan rider kepenatan menolak bike dan ada juga yang bersemangat terus mengayuh. Trek memang licin dikhabarkan pada malam tadi hujan telah turun. Melihat dari bike itu, kita sudah pasti tahu betapa lecak dan sukarnya untuk mengharungi rintangan dan cabarannya.

Bila aku beritahu bahawa trek on-road adalah beberapa meter sahaja kebanyakan rider bertambah semangat untuk meneruskan kayuhan. Bermula keluar dari off-road itu semua peserta melalui jalan Bukit Putus lama untuk ke check point seterusnya yang turut menyediakan air minuman dan buah pisang.

Pegawai-pegawai dan urusetia menyambut rider yang kelihatan dengan mesra sekali walaupun ini merupakan penganjuran yang kali pertama. Terima kasih diucapkan kepada pegawai-pegawai dan urusetia yang ramah mesra dapat menghilangkan kepenatan rider seketika.

Check point di sempadan Seremban-Kuala Pilah merupakan bukit yang terakhir didaki. Selepas itu, rider terus menuruni jalan Bukit Putus yang baru terus ke Stadium Paroi.

Selepas melihat gelagat rider di check point 4 itu, aku teruskan pemanduan ke Stadium Paroi. Tibanya di sana kelihatan kemeriahan acara ini mendapat sambutan penduduk setempat.

Pelbagai gerai, pameran dan jualan, permainan futsal dan pelbagai acara menarik ada di situ. Ramai rider yang tiba awal berehat dan seperti biasa lepas kayuh mencuci basikal masing-masing.

Ketika aku bersiar-siar kelihatan jelopi 9W2SES merupakan salah seorang peserta. Malangnya aku tidak dapat berjumpanya, kalau tidak bolehlah bersalaman di daratan.

Akhir kata tahniah buat penganjur yang mengadakan acara ini. Dengar kata acara ini mungkin akan dijadikan acara tahunan. Tahniah juga kepada pemenang dan yang kalah jangan kecewa kita boleh cuba lagi. Apa yang penting keseronokan berkayuhlah memberi seribu satu kepuasan.

73, Jojet, 9W2DYA

http://9w2dya.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment

Batu Tanda Sempadan Negeri WP Putrajaya/Selangor No. 1/72

 Selepas gagal mencari belon KLIA malam tadi. Operasi mencari batu tanda aras dilancarkan pula. Pencarian sekitar Persiaran Selatan dan Pers...