Program Komuniti Pembelajaran Profesional (PLC) PJK Tingkatan 1 SMKBTHO2 2015



Program Komuniti Pembelajaran Profesional atau Professional Learning Community (PLC) telah berjaya dilaksanakan pada hari ini. Walaupun keadaan agak lecak selepas hujan semangat murid untuk mengikuti program ini amat membara.



Terdapat empat kelas telah terlibat dalam program ini adalah kelas tingkatan 1 Inovatif, 1 Objektif, 1 Dedikasi dan 1 Nurani. Manakala guru subjek yang terlibat adalah Pn Rizalina, Pn Diana Loh, En Ismail dan Cik Nor Azian.



Kaedah untuk program ini adalah Peer Coaching merujuk kepada strategi secara sistematik untuk memerhatikan pengajaran guru lain dengan menggunakan kitaran prakonferensi, pemerhatian dan pascakonferensi.




Pada kali ini, cara yang digunakan adalah coach yang mengajar manakala guru-guru lain akan memerhati. Guru lain juga akan membimbing murid kelas mereka bagi melancarkan lagi PdP.



Kemahiran Bola Sepak yang dipilih adalah tendangan leret dan menyerkap. Teknik yang mudah bagi murid untuk menguasai kemahiran asas bola sepak samada lelaki mahupun perempuan.




Aktiviti pertama program adalah memanaskan badan mengikut kelas masing-masing dan jantina. Oleh kerana proses PdP PJK bagi sekolah ini bercampur lelaki dan perempuan,maka setiap aktiviti dijalankan harus diasingkan. Bentuk bulatan dalam kumpulan dan disediakan sebiji bola setiap kumpulan. Cara yang boleh digunakan adalah bermain bola mengikut kepandaian atau melakukan aktiviti regangan.



Selepas memanaskan badan pula, aktiviti demonstrasi oleh Coach dijalankan dengan bantuan seorang murid. Coach akan menunjukkan kemahiran serta teknik yang betul bagi tendangan leret dan menyerkap. Ia dilakukan dihadapan semua murid bagi memudahkan penyampian dan penerimaan pembelajaran.




Kemudian setelah beberapa kali ditunjukkan teknik yang betul tibalah pula giliran murid untuk melakukannya. Murid melakukan mengikut kelas dan bentuk atau formasi yang berbeza. Ada dalam bulatan, bentuk dua baris serta dipecah kepada empat kumpulan semasa melakukan gerak kerja.



Kebiasaannya murid lelaki lebih cepat mahir melakukan gerak kerja maka cabaran yang lebih harus diberikan. Tahap cabaran yang tinggi seperti permainan merebut bola harus diberi bagi menguji kemahiran.



Manakala murid perempuan pula diberi latih tubi sehingga mahir menguasai kemahiran yang dipelajari. Setiap kelas akan menukar bentuk formasi bagi mengelak kebosanan dan mengubah pandangan dan memberi lebih banyak pendedahan dan pengalaman.



Bagi menguji kemahiran yang dikuasai satu aktiviti permainan kecil diadakan. Setiap kelas akan memilih sepuluh orang lelaki dan perempuan bagi pertandingan tendangan leret. Pelajar dikehendaki menjaringkan bola diantara dua skitel bagi mendapat mata kemenangan.



Aktiviti permainan kecil ini merangsangkan kemahiran psikomotor disamping menggalakkan semangat kerjasama serta berlumba untuk mencapai kejayaan.



Akhirnya kelas 1 Objektif dinobatkan sebagai juara manakala kelas 1 Dedikasi mendapat naib juara. Tempat ketiga pula jatuh kepada 1 Inovatif dan terakhir adalah 1 Nurani.




Kesimpulannya hampir separuh daripada murid dapat menguasai gerak kerja tendangan leret dan menyerkap dengan teknik yang betul. Murid merasa seronok dapat berpeluang mengikuti pembelajaran dalam suasana yang begitu meriah tetapi terkawal. Mereka memberi kerjasama penuh terhadap Coach serta guru subjek PJK masing-masing.



Bagi pihak guru subjek pula telah mempelajari banyak  teknik dan cara bagi penyampaian PdP. Respon yang diberikan amat baik memandang mereka adalah bukan guru opsyen PJK.


















No comments:

Post a Comment

Dua Belon KLIA pagi ini

  Pada pagi ini Met Malaysia Sepang telah melepaskan dua buah belon kajicuaca. Jangkaan mendarat di Pulau Carey. Pertama belon WxR-301D 2302...