Credit 9W2PRX |
Belon Kuantan radiosonde D20065656 telah jatuh di Jengka 15 pada pagi ini. Ia jatuh jam 9:26 pagi pada koordinat terakhir 3.71467 darjah Utara dan 102.56796 darjah Timur. Ketinggian maksimum adalah 29336m dan altitud terakhir adalah 127m sahaja. Altitud yang rendah inilah pasti memudahkan misi pencarian dijalankan.
Jam 11 pagi misi pencarian telah dilancarkan oleh Abg Man Viper 9W2PRX bersama Ajoe 9W2XOR dan Abg Kasturi 9W2ZXV.
Credit 9W2PRX |
Laluan berbatu kelikir dilalui menuju kawasan belon mendarat di kawasan ladang kelapa sawit. Nampak kering dan mudah dilalui bagi kereta.
Pemandangan daripada kereta Ajoe 9W2XOR pula terus memasuki kawasan ladang kelapa sawit. Ketika ini jam 11:20 pagi hantaran diterima dalam group. Kelihatan kawasan ladang yang bercerun menunjukkan kawasan berbukit-bukau dilalui. Jalan tanah merah dalam keadaan baik dengan bahagian tengah laluan ditumbuhi rumput.
Credit 9W2PRX |
Credit 9W2PRX |
Credit 9W2PRX |
Credit 9W2OCX |
Arul 9W2OCX sempat membuat panggilan video bersama Abg Man Viper 9W2PRX untuk memberi sokongan dan semangat. Kami dari Team SAR Tengah lebih sebulan tidak turun SAR mencari belon. Ini memandangkan belon KLIA jatuh ke laut sahaja. Aktiviti rakan Team SAR lain seharuslah diberi sokongan agar setiap misi mencapai kejayaan.
Jam 12:30 tengah hari gambar jam Garmin Abg Man Viper 9W2PRX terpampang koordinat. Pasti koordinat peranti radiosonde D20065656 serta belon telah ditemui.
Credit 9W2PRX |
Sesi swafoto anggota Team SAR Pahang yang berjaya menemui radiosonde D20065656 setelah mengharungi perjalanan lebih 2km. Tiga stesen berjaya menemui ialah 9W2PRX, 9W2XOR dan 9W2ZXV.
Credit 9W2PRX |
Jam 13:24 petang perjalan pulang semula ke tempat letak kereta. Agak curam juga untuk menuruni bukit di kawasan ladang kelapa sawit di Jengka 15 ini. Perlu menurun dan melangkah dengan berhati-hati untuk mengelakkan sebarang kecederaan. Kebiasaannya akibat keletihan tumpuan mudah hilang menyebabkan mudah tergelincir atau hilang kawalan. Akibatnya, jikalau jatuh pasti boleh mendatangkan kecederaan bagi seseorang.
Jam 13:27 petang menelusuri laluan sawit yang menuruni bukit amat melegakan. Rentak semakin laju namun perlu berhati-hati juga. Laluan sebegini lebih selamat berbanding di lereng-lereng bukit yang agak curam.
Credit 9W2PRX |
Credit 9W2PRX |
Credit 9W2PRX |
Credit 9W2PRX |
Pemandangan Gunung Senyum untuk misi pencarian radiosonde seterusnya oleh Abg Man Viper dan Ajoe 9W2XOR. Jam 17:31 petang destinasi mencari radiosonde D20069630. Belon Kuantan ini telah jatuh pada 8 Jun 2022 yang lalu.
Credit 9W2PRX |
Jam 18:45 petang semakin menghampiri Gunung Senyum. Kelihatan ia diselaputi kabus selepas hujan. Jalan turut basah menandakan hujan lebat turun kawasan itu.
Telah tiba di kawasan Felda Jengka 25. Ikon kereta pada laman sesawang Sondehub oleh Abg Man Viper 9W2PRX. Ketika itu beliau berada pada koordinat 3.7675 darjah Utara dan 102.4895 darjah Timur.
Credit 9W2PRX |
Jam 19:49 malam pencarian mengunakan motorsikal telah dipaparkan dalam video oleh Ajoe 9W2XOR.
Inilah peranti radiosonde D20069630 yang telah jatuh pada 8 Jun 2022. Elok tegak berdiri tanpa disentuh membolehkan ia dijumpai oleh Abg Man Viper 9W2PRX dan Ajoe 9W2XOR. Kerjasama yang padu bagi mencapai kejayaan bersama. Syabas dan Tahniah!
Ajoe 9W2XOR memegang belon yang kelihatan pecah bersepai. Menggunakan headlamp memudahkan pergerakan serta melakukan sesuatu pekerjaan.
Credit 9W2PRX |
Bahan bukti dan perekodan dibuat bagi mengesahkan peranti radiosonde telah ditemui dengan jayanya oleh mereka yang berhati kental. Mengharungi kegelapan malam berserta bayu malam yang dingin selepas hujan bukanlah sesuatu yang mudah. Hanya mereka yang berani dan bersemangat tinggi sahaja mampu melakukannya. Terbukti kedua stesen ini berjaya melakukan kerana tiada yang mustahil bagi mencapai cita-cita.
73, Jojet de 9w2dya
tqvm
ReplyDelete