Berbasikal ke penghujung benua Asia

9W2SNR Nor Muzammil

siap solar panel lagi

9W2SNR & 9W2DYA


So good
 

depan dan belakang ada pannier


red fox




Pannier di belakang



senangnya ada trailer



Body Trek Helmet Bell

 
Bersedia untuk pengembaraan


Senyum sebelum menghadapi cabaran seterusnya


Cyclist from Singapore
 



tayar golek


Pak Am dan Jojet
 

penuh bakul

 
 
sedia untuk berlepas


Wak Jan dan Pak Am




https://maps.google.com/maps/ms?msid=203005630348320718737.0004e23efeb2663665d9b&msa=0&ll=2.262595%2C103.282471&spn=2.744179%2C4.938354


 Alamat website di atas adalah google map tentang program kayuhan Kemuncak Tertinggi Asia ke Penghujung Daratan Benua Asia.

9W2SNR Nur Muzammil telah mewar-warkan program ini diFB terlebih dahulu. Kebetulan pula turut serta bersama adalah pendaki Everest yang merupakan Jurulatih Everest Felda pada bulan Mei lalu.

Kesempatan ini aku ambil untuk bersalaman didaratan bersama 9W2SNR dan berjumpa sahabat lama sependakian Pak Am yang berjaya menawan bumbung dunia itu.
Program yang bermula pada hari ini 13 September 2013 hingga 17 September 2013.

Oleh kerana aku kelapangan membolehkan rancangan untuk berjumpa dengan kumpulan kayuhan dilokasi yang sesuai.
Sebelum berjumpa aku perlu mengetahui lokasi terkini bagi mengikuti pergerakan perjalanan melalui sms.

Apabila kumpulan kayuhan ini semakin hampir maka bolehlah membuat janji dilokasi yang sesuai. Kumpulan ini terbahagi kepada dua kerana berlepas di tempat yang berbeza. 9W2SNR berlepas dari Seri Kembangan manakala Pak Am bersama Wak Jan dari Shah Alam. Mengikut perancangan akan bertemu di simpang Bandar Enstek dekat Litar F1.

Aku bertemu Nur Muzammil di Petronas Bandar Baru Salak Tinggi yang ketika  itu sedang berehat bersama lima orang pengayuh. Empat orang rakan kayuhan berasal dari Singapura yang ingin membuat pengembaraan pulang ke negara mereka semula.

Walaupun pertama kali bertemu sikap mesra dan ramah menyenangkan hatiku. Semoga perjalanan mereka lancar tanpa menghadapi masalah yang besar. Pelbagai jenis basikal dapat dilihat membuatkan seolah-olah ingin memanggil aku turut bersama berkayuh.

Selepas kumpulan pertama berlepas melalui Pekan Salak aku terus memandu ingin berjumpa dengan Pak Am  dan Wak Jan pula. Berdasarkan lokasi yang diberitahu oleh Nor Muzammil mereka sedang berehat-rehat dibawah jambatan yang menghadap KLIA.

Kemudian Pak Am pun menelefon aku bertanyakan lokasiku dan menjawab ketika itu aku bersama kumpulan Nor Muzammil.

Tanpa membuang masa selepas mereka memulakan tayar golek aku terus ke tempat Pak Am berada. Aku memandu ke jalan LCCT untuk melihat kelibat dua orang pengembara itu. Akhirnya aku melihat dua basikal 500 meter dipersimpangan LCCT dan F1.

Terus berhenti dihadapan mereka dan bersalaman didaratan. Tentu mereka lebih keletihan kerana memulakan kayuhan selepas subuh melalui Jenjarom. Akupun bertanya khabar dan mengambil beberapa keping gambar. Aku menyampaikan maklumat bahawa kumpulan pertama sudahpun bergerak ke tempat pertemuan.

Selepas bersalaman dan ucap selamat aku terus memandu pulang ke base melalui Pekan Salak. Ketika di Pekan Salak aku selisih dengan kumpulan pertama itu.

Harapan dan doa agar semua rakan kayuhan ini selamat ke tempat yang ingin dituju. Mana-mana rakan yang berkesempatan boleh bersalaman di sepanjang laluan yang akan dilalui seperti didalam google map di atas. jumpa dan jumpa lagi

73, Jojet, 9W2DYA

http://9w2dya.blogspot.com
 


 
 
 
 
 
 

1 comment:

  1. There is a chance you qualify for a new solar energy program.
    Click here and find out if you are qualified now!

    ReplyDelete

Dua Belon KLIA pagi ini

  Pada pagi ini Met Malaysia Sepang telah melepaskan dua buah belon kajicuaca. Jangkaan mendarat di Pulau Carey. Pertama belon WxR-301D 2302...