Pagi ini sebelum ke saltmine sempat aku meninjau kedudukan 9A5BDE-8 yang masih bergerak aktif. Kedudukannya terus bergerak ke arah utara berdekatan dengan Vietnam.
Koordinat 12 31.73'N dan 112 59.79'E. Bergerak 24km/h dan altitude 11m pada jam 5.29 pagi.
Kedudukannya ditengah antara Vitnam dan Filipina berdekatan Pulau Spratly.
Selepas itu, pada jam 6 pagi kedudukan berubah 12 37.24'N dan 113 4.65'E. Bergerak 28km/h dan altitude -12m. Ini menunjukkan kapal ini semakin laju bergerak di laut China Selatan.
Merujuk peta kemungkinan 9A5BDE-8 akan terus menuju ke arah Taiwan di utara Luzon Filipina.
Monitor pada jam 3.55 petang pula, kedudukan terkini adalah
14 15.24'N dan 114 31.58E ditengah antara Manila dan Qui Nhon, Vietnam. Manakala barat lautnya adalah Pulau Paracel di laut China Selatan. Ia bergerak sejauh 24km/h bearing 45 darjah.
Bergerak lagi 28km/h bearing 48 darjah. Koordinat 14 20.73'N
114 36.48'E jam 4.03 petang. Kemudian bergerak perlahan 19km/h bearing 34 darjah ke timur laut. Koordinat 14 24.27'N dan
114 39.65'E pada jam 4.23 petang. Percubaan menghantar mesej masih lagi belum dijawab untuk mendapat maklumat terkini.
Akhirnya beliau membalas mesej apabila pulang ke kabin dan ingin makan malam ketika jam hamper 5.30 petang. Rupanya beliau didalam kapal tangki minyak VLCC dan WX ketika ini sangat baik.
Mendapatkan internet menggunakan satelit tidak hairanlah ditengah lautan luas boleh lagi menggunakan aprsdroid.
Jadi kita masih lagi boleh menghantar mesej melalui aprs walau dimana jua jaraknya.
Contoh kapal tangki VLCC very large crude carrier yang beliau berada. Patutlah tidak membalas sebarang mesej kecuali pada waktu selepas kerja.
73, Jojet de 9W2DYA
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Masuk Parit
Usai tugasan di Jalan Tiga Bandar Baru Bangi terus bergegas ke Banting. Belon KLIA pagi tadi telah jatuh di Sungai Raba. Radiosonde 240501...
-
Bengkel Asas Perkhemahan Pendidikan Jasmani dan Kesihatan Hulu Langat telah diadakan pada 4 hingga 6 April 2013 di Kampung Sungai Mahang, N...
-
Antara salah satu masalah besar dalam sektor angkasa adalah apabila satelit kehabisan bahan api. Masalah ini amat penting untuk diatasi oleh...
-
Pada 25Januari 2011 yang lalu aku memperbaharui lesen Kelas B Radio Amatur yang telah tamat pada 31 Disember 2010 di Surunhanjaya Komunikasi...
-
Pada 14 Disember 2011 bermula percutian aku bersama xyl ke Pulau Pangkor Perak. Perjalanan dari base bermula 4.30 petang melalui ibu kota ya...
-
Bagi rakan² yang AA expiry date 31.12.2023 Sila Daftar eSPECTRA SKMM Sila mohon SHARED SECRET. Nota: SHARED SECRET (key word) ini di...
-
Pada 27 hingga 29 November yang lalu aku bersama xyl bercuti di tanah tinggi daerah Bentong. Lokasi percutian kami kali ini aku memil...
-
Semalam mangsa yang hilang sejak 22 Januari 2017 telah selamat dijumpai. Syukur kehadrat Ilahi dengan limpah kurnianya mangsa ditemui dalam...
-
Pelan Komunikasi Bencana Negeri Pahang 2019 Pengendali Radio Amatur Calling Channel (2m) V40 145.500MHz Emergency Frequency (40m) 7.1...
-
Pada 24 Januari 2010 yang lalu sempat juga aku ke perasmian rumah kelab Pradas di Seksyen 15 Bandar Baru Bangi. Perjalanan dari base statio...
-
Hari sabtu hari untuk berehat pada kali bolehlah aku mengaktifkan secekerap mungkin. Banyak juga pergerakan dapat dilihat melalui aprs.fi. ...
No comments:
Post a Comment