Aktiviti APRS semasa di Kelantan


Pada 14 hingga 17 April yang lalu aku berkesempatan ke pantai timur. Sekali lagi tracker mesti diaktifkan. Perjalanan dari Bangi ke Karak highway melalui MRR2. Beberapa stesen telah berjaya menangkap packet aku ialah 9M4GQC, 9W2AA, dan 9M4RCD.

Ketika melalui LPT berhampiran Temerloh, aku mengharapkan 9M2RDX-1 tetapi malang tidak berjaya dikesan.

Tiba di Kota Bharu menginap di Ridel Hotel berhadapan dengan sungai Kelantan. Aku mengaktifkan APRSdroid 9W2DYA-10 di sana. Pada malam pertama itu aku meninjau stesen yang aktif di sana melalui android ini didapati 9W2NKY-3 dan 9M4GKY-3 tidak aktif.

Pada 15 April aku ke Pengkalan kubor untuk melihat-lihat pusat perniagaan di sana dan kemudian ke pantai tujuh Tumpat. Semasa menghala ke Rantau Panjang terdapat sebuah stesen 9W2XXP-1 berjaya mengesan aku. Sampai di Rantau Panjang aku menukar frekuensi 145.525MHz dengan harapan rakan seberang dapat menangkap beacon aku. Malangnya stesen yang paling hampir di Sungai Golok HS0ENT-3 tidak dapat mengesan beacon aku.
Selepas itu aku mengaktifkan semula 144.390MHz dan dapat kembali 9W2XXp-1.

Pada hari terakhir di Kelantan 16 April sebelum ke Terengganu, beacon aku berjaya dikesan oleh 9W2YIE dan 9W2DTM-2 dan jarak paling jauh dicapai ialah 23km dan 28.5km.

Hari terakhir 17 April perjalanan bermula dari Kemaman terus ke Bangi. Perjalanan melalui LPT yang panjang telah berjaya membuat jarak paling jauh untuk stesen mountain top 9M4RDG-3 iaitu 99.6km. Beberapa stesen telah berjaya mengesan aku antaranya 9W2RUT-2  di kepong.

73, Jojet, 9W2DYA

http://9w2dya.blogspot.com


No comments:

Post a Comment

Batu Tanda Sempadan Negeri WP Putrajaya/Selangor No. 1/72

 Selepas gagal mencari belon KLIA malam tadi. Operasi mencari batu tanda aras dilancarkan pula. Pencarian sekitar Persiaran Selatan dan Pers...