Misi Mencari Radiosonde D20039850 berjaya di Pulau Kempas, Banting

 

Misi mencari radiosonde D20039850 berjaya bersama Yatt 9W2MFE di Pulau Kempas pada semalam hari. Altitud ketinggian terakhir adalah 218m. Jatuh pada malam 4 Januari2022 dan cari pada pagi 5 Januari 2022.

Credit 9W2SGJ

Bertemu di simpang Kampung Orang Asli Pulau Kempas, Banting. Memandu dari base singgah sekejap di Petronas Olak Lempit. Pertama kali menggunakan Jalan Bukit Perah ke Kg Seri Cheeding. Yatt dari Klang akan terus ke titik pertemuan. WX pagi itu mendung dan hujan. Nasib baik apabila sampai di Pulau Kempas hujan telahpun reda dan cerah kembali. Ini memudahkan kami meneruskan misi pencarian.


Sebenarnya Sufian 9W2SGJ turut menghala ke lokasi kejadian dari basenya di Bukit Changgang. Kami QSO di frekuensi V40 145.500 MHz. Namun, beliau telah tersalah jalan walaupun jarak semakin dekat tetapi laluannya amat sukar. Jadi tak sempat untuk turut serta kerana perlu segera ke Damansara juga. Mungkin misi pencarian lain boleh turut serta. Tak lari belon dikejar. Belon yang sudah jatuhlah. Belon yang terbang tinggi memang tak terkejar. lebih-lebih lagi masuk ke laut.


Kami parkir kereta bersebelehan dewan. Kemudian bersiap sedia dengan hand-held masing-masing. QRV V40 kerana Sufian 9W2SGJ akan contact apabila menghampiri lokasi kejadian. Melalui hadapan rumah yang ada anjing kami disalakkannya. Buat tak tahu dan berjalan hingga ke titik terakhir. Menyemak koordinat terakhir dan mula mencari dikawasan sekitarnya. Arah dari titik terakhir adalah menghala ke tenggara. Semasa pencarian ini, masih dapat contact dengan Sufian sehingga beliau QRT mohon mendarat.


Kamipun mencari kawasan sekitar dari koordinat terakhir mengarah ke tenggara. Cari dan cari dengan mata melilau ke lantai dan mendongak ke kanopi pokok. Akhirnya Yatt 9W2MFE terpandang sesuatu yang tergantung di hadapan mata. Itulah belon yang kami cari masih dalam keadaan baik sekali. Jaraknya hampir 50m dari titik terakhir. Arah ke tenggara seperti dijangka. Apa lagi? Saat yang ditunggu mengambil gambar kenangan. Betapa seronoknya Yatt 9W2MFE dengan pertemuan belon ini. Namun perantinya tersangkut di atas pokok kegembiraan terhenti.


Sementara itu, tugas merekod koordinat ditempat pertemuan dilakukan menggunakan jam garmin. Pelbagai ikhtiar dilakukan Yatt bagi mendapatkan peranti yang berada di atas pokok. Sehingga tali benang yang panjang itu terputus. Barulah peranti tergantung dapat dilihat. Terayun-ayun di tiup angin di atas pokok getah itu.

Credit 9W2MFE

Akhirnya perlu meminta bantuan dari orang kampung. Sebelum itu ada bertanya seorang Pakcik bertanyakan orang yang boleh menolong mendapatkan peranti di atas pokok itu. Namun pakcik itu tidak dapat membantu mencarikan orang. Kamipun keluar semula ke kereta sambil mencari-cari orang yang boleh membantu. Yatt 9W2MFE mengemas belon dan dibawa sekali simpan ke dalam jelopi. Semasa  berjalan ke kereta terlihat seorang pakcik sedang menebang pokok pinang mati. Yatt menanyakan jikalau ada orang yang boleh membantu menyelesaikan masalah kami.


Pakcik itu cuba membantu dengan membawa galah sawit. Kamipun memberitahu lokasi pokok getah itu. Beredar terus ke jelopi dan parkir berhampiran di rumah pakcik yang pertama kami jumpa bertanya tadi. Berjalan semula ke tapak pendaratan di pokok getah itu. Beberapa minit kemudian pakcik yang keduapun tiba dengan galah sawit. Kamipun menunjukkan peranti yang terangkut di atas pokok getah itu. Usaha dilakukan namun tidak sampai ke peranti. Kemudian pakcik pertampun datang semula. Diapun membantu dengan membawa galahnya untuk disambung hingga dapat mengait peranti tersebut. Setelah galah disambung hampir 50kaki, usaha menjatuhkan peranti berjaya. Kamipun memberi sedikit saguhati kepada kedua pakcik atas bantuan yang diberikan.


Alhamdulillah peranti berjaya diturunkan, maka misi kami berjaya. Yatt gembira semula kerana berjaya mendapat peranti radiosonde yang diidamkan. Hasil penat lelah berbaloi dengan pelbagai ikhtiar. Usaha tanpa mengenal jemu membuahkan hasil. Bagi meraikan kejayaan kami lepak di kedai makan Rimbayu. Sebelum masing-masing pulang ke destinasi.

73, Jojet de 9w2dya

2 comments:

Misi Mencari Radiosonde D20052320 Berjaya di Shah Alam

  Hari ini berjaya mencari radiosonde D20052320 di Shah Alam. Belon ini jatuh pada 18 Disember 2021 sewaktu banjir besar melanda Selangor da...