Stesen K4UAH-11, K4UAH-12, K4UAH-13 dan K4UAH-15 diaktifkan
Stesen K4UAH-6 berada di Autonomnyy Okrug, Rusia
Petang ini, stesen K4UAH-6 telah berada di Autonomnyy Okrug, Rusia. Waktu tempatan ketika ini adalah jam 12:37.
Stesen K4UAH-6 berada di Perm, Rusia
Petang ini, stesen K4UAH-6 telah berada di Perm, Rusia. Waktu tempatan ketika ini adalah jam 15:45. Lewat tiga jam daripada waktu Malaysia.
Terdapat sebuah stesen di Perm iaitu R9FDO-9.
Jam 18:48 kelajuan 59 km/h dengan bearing 89 darjah ke timur. Altitud ketinggian 12660m dengan suhu 5 darjah celsius. Tenaga solar petang ini 4.30 volt. Locator LO87NF.
Ini merupakan laluan baru. Sebelum ini penerbangan tidak pernah melalui kawasan ini.
Jam 18:58 kelajuan 89 km/h dengan bearing kekal 89 darjah ke timur. Altitud ketinggian kekal 12660m dengan suhu turun 0 darjah celsius. Tenaga solar kekal 4.30 volt. Locator LO87QF.
Dua stesen kelihatan di Yekaterinburg iaitu RR9CAB dan R9CIR.
Jam 19:18 kelajuan 59 km/h dengan bearing 89 darjah. Altitud ketinggian 12660m dengan suhu 0 darjah celsius. Tenaga solar 4.30 volt. Locator LO87UG.
Stesen K4UAH-6 berada di Jaroslavl, Rusia
Stesen K4UAH-6 menghala ke Pulau Yuzhny, Rusia
Pada malam ini, sekali lagi penulis menjejak stesen K4UAH-6 sedang melakukan penerbangan ke Pulau Yuzhny, Rusia. Bentuknya seperti tulang belakang manusia sekali imbas.
Stesen K4UAH-6 meninggalkan negara Skandinavia.
Stesen K4UAH-6 menghala ke negara Skandinavia.
Pada malam ini, stesen K4UAH-6 berada laut Norway menghala ke negara Skandinavia. Seperti dijangka pada hari semalam, stesen ini tidak menghala ke Pulau Svalbard. Sebaliknya terus ke arah selatan ke negara Skandinavia.
Stesen K4UAH-6 melepasi Laut Greenland ke Pulau Svalbard, Norway.
Pada malam ini, stesen K4UAH-6 berada di Laut Greenland menghala ke Pulau Svalbard, Norway. Pulau paling utara yang boleh dikunjungi terletak di lautan Artik.
Stesen K4UAH-6 berada di Nunavut, Canada
Pagi ini stesen K4UAH-6 telahpun berada di Nunavut, Canada. Jika merujuk kepada peta, stesen ini telah melepasi Alabama. Percubaan mengelilingi dunia kali ke-8 pasti dalam genggaman.
Jam 22:28 kelajuan 59 km/h dengan bearing 62 darjah yang kini berada di Teluk Baffin. Penerbangan menghampiri Greenland. Altitud ketinggian 12600m dengan suhu 0 darjah celsius. Tenaga solar 4.10 volt. Locator FQ91UL.
Waktu tempatan jam 12:38 tengah hari. Greenland wilayah autonomi Denmark yang meliputi 80% adalah ais. Masih terletak di Benua Amerika Utara.
Jam 22:38 kelajuan meningkat kepada 65km/h dengan bearing 32 darjah. Altitud ketinggian kekal 12600m dengan suhu naik 5 darjah celsius. Tenaga solar pagi ini di sana adalah 4.20 volt. Locator FQ91WN.
Jam 22:48 kelajuan 59 km/h dengan bearing 62 darjah. Altitud ketinggian 12540m dengan suhu 0 darjah celsius. Tenaga solar 4.20 volt. Locator GQ01BO.
Hanya di Nuuk terdapat stesen WX BGGH di Greenland ini. Kawasan kutub yang sejuk dengan suhu 11.7 darjah celsius. Kelembapan 76% dengan tekanan udara 1006 mbar. Tiupan angin 1.8 m/s.
Jam 23:08 kelajuan 59 km/h dengan bearing 61 darjah. Altitud ketinggian 12600m dengan suhu 5 darjah celsius. Tenaga solar 4.20 volt. Locator GQ01HR.
Stesen K4UAH-6 berada di Yellowknife, Canada
Stesen K4UAH-6 berada di Pulau Prince of Wales, Alaska
Jam 10:08 telah memasuki Canada dengan kelajuan 31 km/h dengan bearing 28 darjah. Altitud ketinggian 12900m dengan suhu 0 darjah celsius. Tenaga solar untuk jam terakhir ini adalah 3.70 volt. Locator CO47HF.
Stesen K4UAH-6 semakin menjarakkan dari kepulauan Alaska
Stesen DW5CEL dan DW5CEL-7 diaktifkan malam ini
Stesen K4UAH-6 menghampiri Near Islands, Amerika
Setelah beberapa hari berpusing di Rusia, pagi ini stesen K4UAH-6 kembali semula ke Amerika melepasi garis tarikh antarabangsa. Menghampiri Near Islands bermaksud pulang kembali ke kampung semakin dihampiri.
Stesen K4UAH-6 memasuki Laut Bering
Stesen K4UAH-6 kembali ke Laut Okhotsk, Rusia
Stesen DW5CEL-7 berlayar di Selat Singapura
Stesen DW5CEL-7 belayar di Selat Melaka
Stesen 9V1LH-5 makan angin di Pulau St John, Singapura
Jam 15:21 sudah tiba di Pulau Kusu dan memulakan meronda di sekitar pulau. Ada santuari penyu di pulau ini. Jam 15:33 masih berjalan mengelilingi pulau.
Stesen K4UAH-6 berada di Sentachan, Rusia
Stesen K4UAH-6 berada di Sungai Vilyuy, Rusia
Stesen K4UAH-6 berada di Ozero Oran, Rusia
Stesen YB6DE-AIS dikatifkan di Langsa
Stesen K4UAH-6 menghampiri timur laut China
Dua Stesen AIS di Pantai Johor Barat
credit 9W2PRX Pada malam ini stesen AIS sangat aktif di Pantai barat Johor terutama sebelah Pontian. Ini kerana telah wujud dua stesen pen...
-
Bengkel Asas Perkhemahan Pendidikan Jasmani dan Kesihatan Hulu Langat telah diadakan pada 4 hingga 6 April 2013 di Kampung Sungai Mahang, N...
-
Pada 25Januari 2011 yang lalu aku memperbaharui lesen Kelas B Radio Amatur yang telah tamat pada 31 Disember 2010 di Surunhanjaya Komunikasi...
-
Antara salah satu masalah besar dalam sektor angkasa adalah apabila satelit kehabisan bahan api. Masalah ini amat penting untuk diatasi oleh...
-
Pada 14 Disember 2011 bermula percutian aku bersama xyl ke Pulau Pangkor Perak. Perjalanan dari base bermula 4.30 petang melalui ibu kota ya...
-
Pada 27 hingga 29 November yang lalu aku bersama xyl bercuti di tanah tinggi daerah Bentong. Lokasi percutian kami kali ini aku memil...
-
Semalam mangsa yang hilang sejak 22 Januari 2017 telah selamat dijumpai. Syukur kehadrat Ilahi dengan limpah kurnianya mangsa ditemui dalam...
-
Pada 24 Januari 2010 yang lalu sempat juga aku ke perasmian rumah kelab Pradas di Seksyen 15 Bandar Baru Bangi. Perjalanan dari base statio...
-
Hari sabtu hari untuk berehat pada kali bolehlah aku mengaktifkan secekerap mungkin. Banyak juga pergerakan dapat dilihat melalui aprs.fi. ...
-
Pelan Komunikasi Bencana Negeri Pahang 2019 Pengendali Radio Amatur Calling Channel (2m) V40 145.500MHz Emergency Frequency (40m) 7.1...
-
Kejohanan tahunan pada tahun ini diadakan di negeri Pahang Darul Makmur. Venue bagi kejohanan Balapan dan Padang MSSM akan diadakan di St...