Berdua Tergantung


 Belon KLIA pagi radiosonde D20065748 berjaya ditemui di ladang kelapa sawit berhampiran Bandar Seri Ehsan. Altitud ketinggian terakhir 52m serta ketinggian maksimum 26,100m. Mengharapkan belon pecah awal agar ia jatuh ke darat. Semenjak pertukaran angin monsun barat daya ia sering menghala ke Selat Melaka.



Jarak 4.5m merupakan jarak peranti ke titik akhir. Terlalu tepat dengan titik akhir altitud ketinggian 52m. Ketika tiba di kawasan pendaratan belon dan peranti tergantung dari pelepah kelapa sawit.


Cuaca pula semakin panas menghampiri tegak atas kepala. Isyarat masih aktif. Masih dapat diterima isyarat dari tepi jalan besar lagi. Kereta diletakkan di laluan sebelum laluan yang sebenar selang sebaris jalan masuk. Ini disebabkan laluan masuk pertama ini lebih sesuai untuk kereta diletakkan. Menyusur laluan pertama hingga bergerak ke laluan hadapan telah kelihatan dua benda tergantung pada pokok kelapa sawit.


Belon tergantung agak rendah berbanding peranti. Gulungan benang pada kayu belon hijau masih banyak tidak terlurut sepenuhnya. Apabila percubaan menarik belon agar peranti turun tidak berjaya. Alternatif lain perlu dicari agar misi membawa pulang berjaya. Ini berpunca dari benang tersangkut pada dua pelepah yang berbeza.


Kebiasaannya jikalau tersangkut pada satu pelepah sahaja, kerja mudah untuk menurunkan peranti tersebut. Sebaliknya sangkut lebih satu pelepah atau dahan menyebabkan ia tersangkut dan sukar bergerak.


Keadaan belon yang tergantung lebih rendah dan boleh dicapai. Percubaan menarik-narik agar peranti turun tidak menghasilkan sesuatu perubahan. Malahan peranti tidak bergerak langsung. Bermakna peranti tersangkut dan tidak boleh diturunkan.


Sudut pandangan kedudukan belon dan peranti. Belon di sebelah bawah kiri manakala peranti sebelah atas kanan. Kelihatan peranti berada tergantung di atas sangat tinggi. Namun, sebenarnya boleh dikait menggunakan bahan bantu yang banyak di sekeliling.


Peranti dalam genggaman setelah dikait menggunakan kayu yang ada di sekeliling. Berdasarkan nombor siri peranti yang diperolehi pagi ini adalah yang lama. Ini kemungkinan pihak Jabatan ini menghabiskan stok yang ada. Berdasarkan maklumat yang boleh dipercayai. Kemungkinan model baru akan digunakan bagi mencerap data meteorologi. Tunggu dan lihat perubahan tersebut.


Hasil tangkapan pagi ini, agak mencabar juga bagi mendapatkannya. Nasib, sudah berpengalaman banyak kali menghadapi situasi begini.


Isyarat radiosonde berjaya dikesan bermula dari jalan besar lagi. Sudah beberapa kali juga belon telah jatuh di kawasan persekitaran ladang kelapa sawit menghala ke Bandar Seri Ehsan.


Keadaan ladang kelapa sawit di kawasan pendaratan belon Klia. Pokok kelapa sawit yang sudah matang. Kelihatan bahagian hadapan pokoknya telah mati.


Kelapa sawit muda telah ditanam semula menggantikan pokok yang mati. Laluan terus ini ke keluar ke jalan besar. Sememangnya melalui kawasan ini sangat panas tiada tempat berteduh.


Rupanya tanah ladang tersebut merupakan tanah rezab orang Asli Akta 134 Seksyen 7.


Jarak 241m merupakan jarak titik akhir dari jalan besar. Nasib tiada parit berdekatan jalan besar ini. Jika tidak jenuh nak cari jalan masuk atau titi.

Hasil cerapan jam Garmin untuk misi Sar pagi ini seperti dalam gambar di atas. Sayangnya terlewat untuk mengaktifkan jam ini dari kereta diletakkan berhampiran jalan besar. Jadi kurang beberapa meter dari jarak aktiviti sebenar.

73, Jojet de 9w2dya

No comments:

Post a Comment

Radiosonde RS41-SGP T4040282 di Selat Melaka

  Ahad pagi semalam radiosonde RS41-SGP T4040282 telah muncul di Selat Melaka. Kemungkinan dilepaskan dari Lumut oleh pihak berkuasa keselam...