Mencari Yang Dekat


 Pagi semalam telah melancarkan dua misi SAR belon KLIA di sekitar KLIA sahaja. Belon pagi semalam telah jatuh di Port Dickson dan berjaya ditemui oleh Zahrin 9W2MDZ. Jadi, aku memilih pencarian yang dekat di KLIA sahaja. Ada dua belon belum dicari lagi.


Radiosonde D22028742 telah jatuh pada 25 Mei 2023 jam 9:35 pagi Altitud ketinggian terakhir 75m dan ketinggian maksimum 21,544m. Memandu dari Bangi terus simpang hala ke Met Sepang. Kawasan menjadi tempat letak kereta bagi staff. Menyusur jalan batu kelikir dan tar lama terus ke simpang masuk titik akhir.


Kawasan rawa sebelah belon jatuh. Merujuk peta ia jatuh berhampiran rawa ini di atas kawasan kelapa sawit. Ketika di titik akhir menghala arah jatuh, tiada sebarang tanda dapat dikesan. Memerhati dengan berhati-hati untuk memastikan setiap kawasan tidak terlepas mata memandang.

Bukti jarak 0.4m telah tiba dititik akhir. Mencari hingga jarak 70m tiada hasil juga. Tidak pasti sama ada jatuh di kawasan rawa ini atau tidak. Benang terjuntai tidak kelihatan. Setelah berpuas hati berpatah balik ke kereta melalui jalan sawit bertanah merah.


Pemilihan laluan masuk yang tepat memudahkan sampai ke tempat yang ditujui. Memilih untuk berjalan kaki sahaja untuk meningkatkan tahap kecergasan diri dan membakar kalori. Kereta boleh masuk ke titik akhir. Cuaca yang panas membolehkan lopak-lopak telah kering dengan cepat.


Kawasan sebelah kiri merupakan kawasan belon dijangka mendarat. Sayangnya tiada sebarang tanda dapat dikesan untuk dibawa pulang. Laluan sawit sangat elok dan boleh diakses dengan kereta.


Pemandangan kawasan rawa yang dimonopoli sejenis paku-pakis. Kawasan berair ini sangat bahaya untuk diredahi. Nasib baik belon jatuh di kawasan kelapa sawit, namun tidak dijumpai jua.


Laluan tar lama ini kereta diletakkan di simpang jalan. Hujung laluan ini dapat dilihat merupakan Menara Kawalan KLIA 2. Sepanjang misi ini, monitor Airband menggunakan radio model UV-K5 yang viral kini. Audio Lumpur Radar memecah kesunyian sepanjang pencarian buat berteman.


Data hasil cerapan jam Garmin dengan jarak berjalan sejauh 1.89km. Masa pencarian selama 49:23 minit dengan pembakaran kalori sebanyak 272 kalori.


Misi kedua dibahagian utara KLIA 2. Radiosonde D22028570 telah jatuh pada 8 Mei 2023 jam 21:23 malam. Altitud ketinggian terakhir 81m dan ketinggian maksimum 27,599m. Masuk melalui laluan dari kawasan lapang sebelum stesen minyak Petronas. Melintas parit menggunakan paip air.


Perlu mengikut laluan dari sini, memikirkan kereta letak di kawasan yang selamat. Walaupun agak jauh, perjalanan diteruskan bagi aktiviti membakar lemak. Kali ini, perjalanan lebih jauh berbanding SAR yang pertama tadi. Cuaca tengah hari agak panas. Berpandukan kompas digital dan aprs memilih laluan dengan berhati-hati.


Jejak stesen 9W2DYA-5 beraksi secara real-time. Rakan-rakan boleh monitor perjalanan misi di internet. Ini bagi memeriahkan lagi aktiviti aprs di Malaysia. Penggunaan aprs ini sangat baik dalam membuat keputusan memilih laluan yang betul ke titik akhir. Selisih dengan pemancing yang mencari lubuk ikan untuk dibawa pulang ikan-ikan menggunakan motosikal.


Simpang terakhir berada di hadapan beberapa meter lagi. Kelihatan kawasan ini berjaga berdasarkan rumput-rumpai telah diracun. Ini memberi rasa kegusaran kerana belon ini telah jatuh tiga minggu yang lalu. Kebarangkalian tidak dijumpai sangat tinggi.


Titik akhir ditanda sebelah kanan laluan sawit ini. Mencari kawasan pokok itu tidak dijumpai. Laluan angin jatuh melintasi laluan ini. Mencari di sekitar kawasan ini dahulu sebelum masuk ke ke kawasan hadapannya. Ternyata benang terjuntai telah dapat dikesan 30m dari titik akhir.


Hanya belon sahaja dijumpai berdekatan semak pakis. Cuba menarik benang untuk mendapatkan peranti tetapi sudah tiada. Betullah telahanku bahawa peranti telah diambil pekerja sawit. 


Jarak 39.9m merupakan jarak belon yang dijumpai dari titik akhir. Rasanya peranti jatuh ke tanah. Semasa kerja-kerja mengemas kelapa sawit ia turut dikutip dan dibuang. Mencari juga dipersekitaran kawasan tetapi tidak jumpa juga.


Hasil misi SAR pada kali ini hanya mambawa pulang belon ini sahaja. Ini adalah bukti sememangnya belon jatuh di kawasan tersebut.  Model UV-K5 sebagi peneman sepanjang pencarian bagi monitor Airband. Penerimaan audio lebih jelas berbanding semasa di base.


Hasil cerapan jam Garmin bagi misi kedua ini dengan jarak 3.78km. Masa yang diambil sepanjang misi adalah 1 jam 07:23 minit. Pembakaran kalori sepanjang perjalanan adalah 408 kalori. Jumlah keseluruhan jarak perjalanan pencarian adalah 5.67km.


Pemilihan jalan pulang berdasarkan peta aprs dengan lebih dekat. Lebih dekat lebih pantas menuju ke garisan penamat.

73, Jojet de 9w2dya

No comments:

Post a Comment

Radiosonde RS41-SGP T4040282 di Selat Melaka

  Ahad pagi semalam radiosonde RS41-SGP T4040282 telah muncul di Selat Melaka. Kemungkinan dilepaskan dari Lumut oleh pihak berkuasa keselam...