Sangkut pokok


 Hari sabtu 2 November 2024 belon KLIA pagi telah jatuh berhampiran KLIA bersebelahan dengan Litar Antarabangsa Sepang. Seolah meraikan kejohanan Moto GP Malaysia 2024 yang diadakan keesokan harinya. Jatuh di kawasan ladang kelapa sawit Jalan Pekeliling 3. Ada laluan terus ke atas yang mempunyai kawasan lapang yang terdapat sebuah bangunan yang ditutup jalan masuk. Kelihatan seperti nurseri sahaja. Kawasan lapang yang berumput. Pemandangan dari sini sangat indah nian. Boleh melihat pemandangan lapangan terbang.


Radiosonde 2405015163 telah jatuh jam 9:29 pagi. Koordinat 2.75652 darjah Utara dan 101.72201 darjah Timur. Altitud ketinggian akhir 319m dan altitud ketinggian maksimum 26,477m.


Arul 9W2OCX memandu vanfire terus ke selekoh puncak pemandangan. Memang cantik pemandangan di atas bukit ini. Sebaliknya belon KLIA berada di hadapan kawasan ladang kelapa sawit. Merujuk kepada kekuatan isyarat berjaya menerima dengan penuh setiap bar.


Pemandangan sebelah Masjid KLIA. Stesen radar Bukit Tampoi pun boleh dilihat dari sini. Bentuk bulat putih di atas bukit itu senang dikenal pasti. Radar cuaca milik METMalaysia.


Pemandangan pentas sementara di Litar Antarabangsa Sepang turut dapat diperhatikan. Hujung minggu ini penganjuran Moto GP Malaysia 2024. Sibuk kenderaan menghala ke litar ini sepanjang ke sini. Belonpun turut meraikan penganjuran dengan mendarat berhampiran kawasan ini sahaja. Banyak simpang ditutup bagi melancarkan trafik. Polis Trafik turut disediakan khemah berdekatan simpang laluan utama.


Pagi ini Arul 9W2OCX telah membawa dua feeder bagi mendapatkan koordinat belon terkini. Dua stesen radiosonde tersebut adalah 9W2OCX_SAR dan Budak Giler. Kedua-dua feeder ini dapat bekerja dengan baik sekali. Berjaya mengesan koordinat baru memudahkan misi pencarian.


Aksi Arul 9W2OCX sedang mengaktifkan Budak Giler dan 9W2OCX_SAR dekat penghalang jalan. Berlatarbelakangkan terminal lapangan terbang KLIA 1. Cuaca pagi itu sangat baik. Ini membolehkan menghayati pemandangan indah sekitar kawasan KLIA ini. Jauh perjalanan luas pemandangan. Tempat yang tidak pernah pergi, telah sampai angkara memburu belon. Rupanya ada tempat tersembunyi yang menyajikan pemandangan indah.


Go Box Budak Giler sangat berat dan besar. Lagi satu yang kecil itu raspi dengan RTL-SDR dongle lebih mudah dibawa ke sana ke sini. Paling sesuai untuk misi mencari dan menyelamat belon.


Penulis masih belum memiliki lagi raspi dan RTL-SDR dongle yang sangat penting dibawa semasa mencari di lapangan. Ini penting jika altitud terakhir sangat tinggi perlu mendapatkan koordinat terbaru. Mendapat yang terbaru sangat membantu memudahkan pencarian belon. Lagipun radiosonde oppa ini mampu bertahan dengan lebih lama lagi berbanding radiosonde DFM-17.



Setelah berjaya mengunci koordinat yang terkini, maka kamipun berpatah balik turun ke simpang. Letak vanfire di tepi jalan berhampiran palang masuk ke jalan ladang. Terdapat pondok di situ tetapi banyak sampah bersepah. Menyusur jalan sawit yang kelihatannya baru disodok. Terus berjalan hingga ke titik akhir terpaksa meniti titi batu terlebih dahulu.


Melepasi titi batu suasana terus berubah seolah memasuki kawasan hutan. Bahagian baris sawit di sini sangat semak dan tidak berjaga. Pelepah kelapa sawit menutup cahaya masuk ke lantai. Kanopi yang menutup akibat pelepah yang tidak dipotong. Pelepah mati tergantung ke bawah hingga kering. Namun di lantai masih boleh dilalui hanya pokok-pokok  kecil sahaja yang tumbuh.



Tiba di koordinat baru yang telah diperolehi atas bukit tadi. Tiada apa-apa kelihatan benda yang dicari. Meraba-raba juga di kawasan persekitaran untuk memastikan bahawa sekurangnya benang dapat dijumpai. Melilau juga mata memandang ke sana dan ke sini tapi terus hampa. Memandang juga ke atas tetapi tidak juga nampak benang.


Kemudian menyemak semula koordinat yang bergerak-gerak akibat  ditiup angin. Masukkan sekali lagi agar menjadi pada kali kedua ini. Setelah yakin koordinat baru yang dimasukkan sekali lagi. Mata merenung tajam dan mendongak ke atas pokok. Sahlah benang kelihatan tersangkut dipelapah sawit antara dua batang pokok.


Kemudian memeriksa keliling dua batang pokok tersebut. Tiada juga apa yang tergantung. Ternyata belon dan peranti berada di atas pokok. Tidak nampak keduanya. Kanopi yang padat menyukarkan untuk pengesan belon dan peranti. Harapkan angin dan hujan yang lebat agar turun jatuh ke bawah lantai tanah.


Patutlah semasa berada di atas mendapat isyarat sangat baik. Rupanya peranti berada di atas pelepah pokok sawit yang agak tinggi ini. Berpatah balik jalan yang sama ke vanfire semula dengan penuh rasa kehampaan. Adat memburu belon. Ada juga berputih mata dan balik dengan tangan kosong. Pernah juga mendapat peranti yang tersangkut pada pelepah. Kebetulan pekerja ada berdekatan dengan lokasi belon tersangkut. Minta bantuan mengaitkan pelepah tersebut dan kemudian memberi sedikit saguhati atas bantuan yang diberikan. Apakan daya ladang macam ditinggalkan mustahil boleh berjumpa pekerja ketika itu.


Keadaan pohon kelapa sawit yang agak tinggi. Setakat galah sawit masih mampu lagi mengait. Sayang tiada siapa yang boleh diminta bantuan. Sebelah hadapan tersebut merupakan laluan ke atas pemandangan indah tadi. Arul 9W2OCX sekali lagi bawa vanfire naik ke atas.


Sekali lagi berpeluang menikmati pemandangan indah dari atas bukit ini. Cuaca masih baik memberi peluang menikmati pemandangan sekeliling dengan baik. Terfikir juga kami mengapa belon tidak jatuh sahaja atas bukit yang lapang mahupun atas jalan raya sahaja. Namun tetap ke kawasan ladang kelapa sawit seolah ada tarikan magnet. Mungkin faktor arah angin menyebabkan sering berlaku sebegini. Penulis secara jujur lebih suka belon jatuh di kawasan sawit berbanding kawasan penempatan. 


Kali kedua Arul 9W2OCX mengaktifkan kedua feedernya. Kelihatan stesen 9W2DYA_Chase turut diaktifkan. Belon yang tersangkut itu hanyalah berhadapan sahaja dengan kami.


Hampir satu kilometer perjalanan pada kali ini. Lambat mengaktifkan jam mode tactical menyebabkan ia tidak mencapai satu kilometer. Masa yang diambil hanyalah setengah jam sahaja. Tenaga yang dibakar hanya 154 kalori.


Gambar satelit sepanjang perjalanan yang lebih jelas dan terang. Penjejakan sepanjang pemburuan belon itu. Ternyata belon bergerak ke arah garis yang lurus. Bomoh lari sedikit dan jauh tidak tepat. Namun selari dengan jangkaan bomoh tersebut. Lupa nak ukur jarak ke titik akhir altitud asal 319m dari  koordinat baru tersebut.

Jumpa dan jumpa lagi.
Selamat Memburu!
73, Jojet de 9w2ddya

No comments:

Post a Comment

Masuk Parit

  Usai tugasan di Jalan Tiga Bandar Baru Bangi terus bergegas ke Banting. Belon KLIA pagi tadi telah jatuh di Sungai Raba. Radiosonde 240501...