Pagi ini, seperti yang dijangka stesen radiosonde 9W2EYR-14 berjaya diaktifkan. Belon Bayan lepas objek aprs D20054578 muncul dengan isyarat dikesan oleh 9W2EYR-14. Rakan di utara boleh cuba QRV frekuensi 400.17MHz untuk mendapatkan isyaratnya.
Belon KLIA kod DFM17 20054257 mencpai altitud ketinggian 19123m pada jam 8:33 pagi. Isyarat 401.111MHz diterima baik dari Bangi.
Belon Changi objek aprs IMS8AFB20 berdekatan Pulau Bukom. Altitud ketinggian 20194m. Isyarat dikesan oleh stesen 9M2ZAK-4 di Kulai.
Jam 8:46 pagi belon Bayan lepas telah blast pada altitud ketinggian maksimum 27969m. Lebih tinggi daripada malam tadi 24425m. Jam 8:54 telah muncul 9W2MSH Chase di sondehub. Stesen ini berada di jeti Pulau Pinang Ikon kereta berwarna hijau kelihatan di situ.
Jam 9:06 pagi belon KLIA telah blast pada altitud ketinggian maksimum 30563m lebih rendah daripada malam tadi 30778m. Berada di perairan Indonesia Kacamatan Bangko.
Jam 9:21 pagi belon Changi telah blast pada altitud ketinggian maksimum 34901m. Turut lebih rendah berbanding malam tadi altitud ketinggian 37413m. Dapatan dua belon menunjukkan waktu malam lebih tinggi penerbangannya.
Jam 9:29 pagi isyarat belon KLIA mula terputus-putus pada altitud ketinggi 5702m. Hilang terus isyarat selepas jam 9:31 pagi pada latitud ketinggian 4537m. Cuba memantau belon Kuantan di Frekuensi 402.011MHz tetapi tidak kedengaran sebarang bunyi.
Manakala, kedudukan terakhir belon KLIA altitud ketinggian 1572m isyarat terakhir dari 9M2TPT di Sungai Buloh.
Jam 7:49 malam berulah belon KLIA muncul dengan kod DFM17 20052439 setelah diaktifkan sejak jam 7:35 malam. Altitud ketinggian 5292m. Belon Changi seperti biasa 6:50 petang telah diaktifkan.
Selepas terputus isyarat belon KLIA jam 9:05 malam. Terus QSY frekuensi belon Kuantan. Malam ini ada isyarat kedengaran di frekuensi 402011MHz. Walaupun agak terputus-putus namum masih diterima dengan baik 5/9. Kita tunggu kemunculan di sondehub. Ya betul jam 9:12 malam belon Kuantan telah muncul.
Belon Kuantan kod DFM17 20054964 altitud ketinggian maksimum 17401m. Telah blast sebentar tadi. kini telah menurun. Jangkaan mendarat di Maran.
Jangkaan mendarat dekat Bukit Tinggi, Maran jalan C133. Berhampiran Sungai Maran. Kg Bak Bak di situ mungkin. Jam 9:27 malam isyarat terus terputus pada altitud ketinggian 8180m.
Malam ini isyarat diterima baik memandangkan Maran lebih menghampiri Kuantan. Jadi jaraknya lebih jauh dari stesen radiosonde 9M2TPT di Sungai Buloh.
Malam pertama memantau di Jengka, kemudian di Lanchang dan malam ini berjaya di Maran pula.
73, Jojet de 9w2dya
No comments:
Post a Comment